Kortingsbonnen: geknipt om de koopkracht van je consument te vergroten

3 min leestijd
20-jul-2023 1:30:00

Doeltreffende marketingstrategieën. Welke marketeer beoogt ze niet? Er is al veel inkt over gevloeid, maar toch zet deze blogpost er eentje nog eens uitvoerig in de verf: de kortingsbonnen. Omdat die de verkoop stimuleren, de zichtbaarheid vergroten en de klantentrouw opbouwen. En dus, eenvoudig gesteld, doeltreffendheid een andere dimensie aanmeten, en zeker in tijden van koopkrachtvermindering. 



Het hogere doel van zowat elke marketingmanager bestaat erin de koopkracht van zijn of haar klanten aan te zwengelen. Een hele uitdaging, maar met de juiste tools en strategieën perfect te verwezenlijken. In deze blogpost belichten we met de kortingsbon een beproefd recept, dat al jarenlang succesvol is. We nemen je mee in de wereld van dynamische prijzen, gerichte campagnes en rimpelloze winkelervaringen. Fasten your seatbelts, richting ongekende hoogtes voor jouw merk. 


•    Er was eens… het succesverhaal van de kortingsbon

De populariteit van kortingsbonnen is geen nieuw gegeven. Al bijna 40 jaar zijn ze in zwang. Uitblinkend in eenvoud en gebruiksgemak. Ze leveren niet alleen de consumenten snelle, rechtstreekse kortingen op, maar bezorgen ook de producenten en retailers veel voordelen. De conversieratio en klantentrouw gaan de hoogte in, de zichtbaarheid op het schap wordt groter, en nieuwe klanten dienen zich erdoor aan. 

Hoe verrassend dat ook lijkt in ons hedendaags digitaal klimaat, kortingsbonnen spelen nog altijd een vooraanstaande rol in de meeste marketingstrategieën. Er zit geen sleet op hun succes. In België alleen al worden jaarlijks 310 miljoen kortingsbonnen uitgegeven, waarvan meer dan 27 miljoen effectief worden gebruikt. Een onderzoek uit 2022 toont dan weer aan dat 80% van de respondenten kortingsbonnen gebruikt. En dat 80% van de aankopen op de winkelvloer zelf wordt gedaan. Als bewezen oplossing voor zowel merken als retailers heeft de kortingsbon (op producten of in rekken) dus nog niks aan kracht ingeboet. 

We schreven speciaal voor u ook een ebook over kortingsbonnen in België. Download ons ebook hier. 


•    In-store, on-pack of elektronisch: 3 strategieën die werken


In-store kortingsbonnen helpen retailers om klanten naar hun winkels te lokken en de verkoop te boosten. Op een heel doeltreffende manier. Door de bonnen aan te bieden in de fysieke verkooppunten, trekken retailers sowieso de aandacht van hun klanten en beïnvloeden ze hun koopgedrag. Wat uiteindelijk leidt tot een verhoging van de conversieratio’s.
De expert in het uitgeven van in-store kortingsbonnen is Shelf Service, een belangrijke speler binnen in-store activatie.


On-pack kortingsbonnen zijn rechtstreeks op de verpakking van het product aangebracht en leveren de klant een onmiddellijk voordeel op. Ze zijn eenvoudig en snel in gebruik, vanwege hun directe korting op het kassaticket. Voor producenten zit de aantrekking van deze bonnen in hun zichtbaarheid op het schap en hun vermogen om op die manier nieuwe klanten aan te trekken. HighCo DATA beschikt over een heuse design- en printafdeling. Daar kunnen we jouw project rond on-pack stickers van a tot z vormgeven.


E-coupons vormen een derde populaire verspreidingsmethode. De verzending ervan gebeurt via e-mail. Een handige en heel toegankelijke manier voor klanten om kortingen te ontvangen en er ook effectief gebruik van te maken. Net als voor de twee bovenstaande soorten bonnen is ook hier de waarde voor retailers en producenten niet te onderschatten. Zij kunnen de informatie die de kortingsbonnen genereren namelijk aanwenden om hun aanbiedingen en marketingcampagnes verder te personaliseren en te optimaliseren. De redempties van e-coupons liggen doorgaan ook hoog. De return on investment is met deze promotie mechaniek sterk aanwezig. 
Wil je vakkundige begeleiding bij de realisatie van een e-coupon campagne, neem dan snel contact op met HighCo DATA. Wij hebben de tools en de ervaring om alles succesvol te laten verlopen.

 

Het slotakkoord tussen jou en HighCo DATA

De conclusie is even simpel als het gebruik van de kortingsbon zelf: wil je de koopkracht van je klanten opdrijven en je producten meer zichtbaarheid geven, maak dan gebruik van kortingsbonnen. Ze zijn en blijven een effectieve call to action, die het merkimago of de waarde van het product geen schade berokkent. Daarnaast spelen ze ook nog eens in op de nood aan het verzamelen van data uit eerste hand, nu de derdepartijcookies stilaan aan hun laatste adem toe zijn. 

Een clearing house zoals HighCo DATA Benelux speelt een cruciale rol in het verhaal van de kortingsbonnen. Het controleert de geldigheid van de bonnen, beheert de financiële stromen en komt met duidelijke statistieken op de proppen, waarmee marketeers de ROI van hun campagnes kunnen meten. Al meer dan 35 jaar is HighCo DATA de expert ter zake. Ons team staat klaar om jou te adviseren en bij te staan. Geen uitdaging binnen de wereld van de operationele marketing is ons te groot. Gooi al je twijfels en aarzelingen maar overboord en contacteer ons vandaag nog. 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond