Kortingsbonnen: het geheime wapen van succesvolle merken

4 min leestijd
8-mei-2023 17:14:12

Gebruik de kracht van kortingsbonnen om je verkoop aan te zwengelen

Het is geen fabeltje: het gebruik van kortingsbonnen kan jouw bedrijf aanzienlijk doen groeien. HighCo DATA helpt je hierbij. Door kortingsboncampagnes op te zetten. Met gegarandeerd succes. Vergroot je klantenbestand, boost de verkoop en verzamel gegevens, dankzij onze expertise en de allernieuwste technologieën. Contacteer ons nu. Samen schrijven we het verhaal van een effectieve coupon strategie.

Nooit eerder was de concurrentie in de retail zo moordend als nu. Koortsachtig speuren bedrijven naar manieren om klanten te lokken en te binden. Hierbij wordt heel regelmatig gebruik gemaakt van een van de doeltreffendste methodes: kortingsbonnen. Het gebruik ervan stelt bedrijven in staat de aandacht van de consument te trekken en een directe prikkel tot aankoop te bezorgen. Laat ons even opsommen wat nu precies de concrete voordelen zijn van kortingsbonnen, en waarom bedrijven er maar beter voor kiezen.

Wat leveren kortingsbonnen op voor je merk?

Hogere verkoopcijfers

Het zit ingebakken in de consument. Sneller tot een aanschaf overgaan als hij weet dat hij een koopje kan doen. Via coupons dus, een methode die de verkoopcijfers alleen maar ten goede komt. Zeker als je die bonnen met jouw bedrijf gericht gebruikt. Voor seizoensgebonden producten bijvoorbeeld, die na hun hausse de verkoop sowieso zien terugvallen.

Klantenbinding

Een kortingsbon als teken van waardering. Geef er een aan je bestaande klanten, het zal hen aansporen om opnieuw te komen en te kopen.

Nieuwe klanten

Ook voor mensen die nog niet vertrouwd zijn met je merk, leveren kortingsbonnen uitstekend werk. Ze zetten je brand op de kaart en zorgen ervoor dat je ook bij nieuwe, potentiële kopers in het oog springt.

Gegevensverzameling

Het gebruik van kortingsbonnen maakt het mogelijk om gegevens over consumenten te vergaren. Over hun aankoopgeschiedenis en voorkeuren, om er maar een paar te noemen. Zo kan je als bedrijf je marketingstrategie gaan finetunen, en kan je ook gepersonaliseerde aanbiedingen lanceren.

Een onderzoek van Inmar uit 2021 leert ons dat 88% van de Europese consumenten kortingsbonnen gebruikt. Meer nog, 60% gaat ook effectief sneller bij een merk kopen als ze er een kortingsbon aangeboden krijgen. Cijfers die onomstotelijk aantonen dat kortingsbonnen de geknipte manier zijn om de verkoop aan te zwengelen en klantentrouw op te bouwen.

Hoe kan je kortingsbonnen voor jou het werk laten doen?

Beloon engagement op de sociale media met kortingen

We kennen ze allemaal, de engaging posts op de sociale media. Waarbij het woord ‘sociaal’ precies weergeeft waar het voor staat: relaties opbouwen met mensen. Door kortingsbonnen te geven aan iedereen die het engagement aangaat om je product of een foto ervan te delen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, vergroot je als bedrijf jouw bereik. Je betrekt bovendien de klanten bij je merk.

Gebruik kortingsbonnen om abonnementen aan de man te brengen

Heb je de ambitie om meer vaste klanten te werven of om je omzet te verhogen op de lange termijn? Geef dan een kortingsbon aan wie een abonnement neemt op een van je producten of diensten.

Overweeg ook kortingsbonnen voor productbundels

Wanneer je bepaalde items samenvoegt om ze te verkopen als set, denk dan aan het nut van een korting. Het kan een zetje betekenen voor de minder populaire producten, en tegelijkertijd – door de mogelijkheid om verschillende zaken uit te proberen – ook de klantentevredenheid versterken.

Welke unieke voordelen hebben kortingsbonnen voor je merk?

Geef een kortingsbon en verhoog onmiddelijk de liefde voor je merk bij je consument

De uitgifte van een coupon is een directe beloning voor uw consumenten. Heel concreet: hun koopkracht verhoogt onmiddelijk, en dat voelen ze in hun portemonnee. Je consument ervaart een onmiddelijke beloning en associeert deze meteen ook aan je merk. Een kortingsbon is een vorm van geschenk en dat bouwt dan weer aan de liefde voor je merk.

Zorg voor stabiele marges

Kortingsbonnen helpen bij het stabiel houden van je marge. De emissie van een kortingsbon wordt niet bijgehouden door de gekende grotere metinginstituten.

Zet kortingsbonnen in bij het mislopen van een activatie campagne bij je retailer

Soms gebeurt het weleens dat je net niet in een folder bent geraakt, en dan kan je steeds nog inzetten op couponing. Het opzetten van een kortingsboncampagne is erg snel en helpt je om flexibel om te gaan met de uitdagingen binnen je promotiekalender.

Geef jezelf rust door alles via één partner te verwerken

Werken met HighCo DATA betekent profiteren van een "one-stop shop" oplossing voor de media, verspreiding en clearing van coupons. Met uitzondering van het plaatsen van kortingsbonnen in de rekken van detailhandelaren waar je terecht kan bij ShelfService, verzorgt HighCo DATA het hele proces van coupons, waardoor je veel tijd bespaart.

Gebruik de kracht van sampling via kortingsbonnen

Het gratis uitdelen van fysieke producten is niet altijd mogelijk binnen je budget of je product type, denk maar aan verse producten. Met kortingsbonnen kan je ervoor kiezen een gratis product te geven aan je consumenten die ze dan zelf bij de handelaar gaan halen.

Bespaar op je budget doordat je de BTW op de kortingswaarde terugvordert

Dankzij een fiscale ruling, ingediend door HighCo DATA Benelux in 1997, hebben Belgische uitgevers van kortingsbonnen officieel het recht om btw terug te vorderen op de nominale waarde van elke bon. Dat is altijd mooi meegenomen voor jouw budget.

Ga digitaal en kies voor e-couponing

Digitaal is de toekomst. Gepersonaliseerde marketing en remarketing zijn mogelijk dankzij de e-coupon. We kennen ze allemaal, de engaging posts op de sociale media. Waarbij het woord ‘sociaal’ precies weergeeft waar het voor staat: relaties opbouwen met mensen. Door kortingsbonnen te geven aan iedereen die het engagement aangaat om je product of een foto ervan te delen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, vergroot je als bedrijf jouw bereik. Je betrekt bovendien de klanten bij je merk.  Je verzamelt ook de opt-ins van je consumenten – en dus first party data - in overeenstemming met de GDPR-regelgeving. Dit maakt het gemakkelijker om geïnteresseerde consumenten te activeren. Op deze manier zal je penetratiegraad en aankoopfrequentie verbeteren. Je consumenten worden loyaler en dit resulteert in omzetgroei voor je merk.

Profiteer je als bedrijf graag mee van de voordelen van kortingsbonnen? Neem dan contact op met HighCo DATA, dé specialist in kortingsbonnen en promoties. Wij helpen je graag verder bij het lanceren van een effectieve kortingsboncampagne. Eentje die past bij je doelgroep en marketingdoelstellingen. Op maat van je bedrijf gemaakt, welke van de volgende 3 ambities je ook hebt: verkoop boosten, klantenbestand vergroten of gegevens verzamelen. Alle 3 samen mag uiteraard ook.

Voor onze expertise op het vlak van kortingsbonnen en promoties beroepen we ons zonder schroom op onze jarenlange ervaring – HighCo DATA bestaat intussen bijna 40 jaar – en op het gebruik van de nieuwste technologieën. Troeven die ons toelaten om te streven naar de meest doeltreffende kortingsbonstrategie voor jouw bedrijf. Ga de samenwerking met HighCo DATA aan en zie je merk een hoge vlucht nemen.

 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond