Hoe besparen klanten geld, en hoe kunnen marketeers hierop inspelen?

4 min leestijd
17-jul-2023 11:30:00

Bezuinigen met HighCo DATA: een win-win voor verkoopstrategen en consumenten.

Kosten noch moeite spaart HighCo DATA om marketeers te helpen. In deze blogpost geven we je inzicht in een aantal strategisch ontworpen promoties en campagnes, die jouw klanten geld laten besparen. 

Het is de aard van het beestje. Consumenten die alle mogelijke manieren aangrijpen om geld te besparen, vooral wat betreft voeding. Of het nu gaat om het kopen van producten in promotie of om het gebruik van klantenkaarten, alle manieren zijn goed voor shoppers om hun uitgaven te minimaliseren. Ben je een marketeer, dan is het van wezenlijk belang dat je deze trends begrijpt. Zodat je er kan op inspelen, want bezuinigen betekent voor jouw klanten niet hetzelfde als stoppen met kopen. 

Wereldwijd schieten de voedingsprijzen omhoog. Wat natuurlijk zonder pardon voelbaar is in onze portemonnee. Met een inflatie van 15,51% betalen we een flinke hap meer voor onze boodschappen dan een jaar geleden. Met deze wetenschap voor ogen deelden promojager Gunther Devisch en voedselexpert Sarah Dries van het Instituut Gezond Leven enkele raadgevingen om te besparen op je winkelkar. Wij houden hun tips onder het licht, maar bekijken ze hier en daar ook eens met een andere bril: die van de merkenfabrikanten.  


•    Let op de prijs per kilo/liter

Door de prijs per gewicht/inhoud te vergelijken, vinden consumenten de beste deals en kunnen ze tot wel 50 euro per maand besparen.


•    Koop 1+1 of 2+1 producten

Deze aanbiedingen zijn meestal een excellente manier om geld uit te sparen op favoriete producten.

Als merk kan je hierop inspelen door volumekortingen te integreren in je promotieplan. Een tweede product aan halve prijs bijvoorbeeld, of kortingsbonnen bij aankoop van meerdere items. Allebei acties die hun succes al meermaals bewezen. 


•    Wacht op promoties

Als stelregel voor de meeste producten geldt dat ze elke 3 tot 6 maanden in de aanbieding komen. Mits wat geduld – een schone deugd – kunnen kopers dus mooi bezuinigen. Door een voorraad in te slaan die strekt totdat de volgende promotie zich aandient.

Zit jij met je merk in een branche waarin voorraden kunnen aangelegd worden, ga hiermee dan zeker aan de slag. In deze woelige tijden van inflatie zorg je er best voor dat men jouw merk inslaat, liever dan dat van je concurrent. Pluis ook uit in hoeverre je producten seizoensgebonden zijn en communiceer op een krachtige manier over je stockacties. 
Ben je bang dat je klanten nadien niks meer gaan kopen wegens een te grote voorraad? Denk dan zeker na over het verzamelen van hun gegevens en organiseer op regelmatige basis eens een e-mailmarketingcampagne. Zo blijf je top of mind bij hen. 


•    Gebruik klantenkaarten

Heel wat winkels bieden loyaliteitsprogramma’s aan, waarmee consumenten punten kunnen sparen of kortingen krijgen. De klantenkaart is daar een schoolvoorbeeld van. Ze laat de houder ervan toe om bonuspunten te verzamelen, die resulteren in een korting op de volgende aankoop. 

Zijn jouw klanten actieve gebruikers van zo’n kaarten? Leg hen dan in de watten met een extra discount. Zie je bij een ander deel van je klantenbestand dat het kaartgebruik stokt? Geen nood. Stuur die mensen gewoon een direct mailing om de klantenkaart te heractiveren. 


•    Gooi niets weg en plan je menu

Om voedselverspilling tegen te gaan en geld uit te sparen, checken consumenten best eens wat ze nog in huis hebben. Op basis daarvan kunnen ze dan hun menu en hun boodschappenlijstje samenstellen. 

Probeer hier als merk creatief toe bij te dragen. Ga in dialoog met je klanten en achterhaal hun behoeften, om daar vervolgens met je producten een antwoord op te bieden. Sociale media vormen vanuit die optiek de geknipte tool om reacties of ideeën te sprokkelen. 


•    Gebruik de app ‘Zeker Gezond’

Deze app toont consumenten de weg naar gezonde, budgetvriendelijke ingrediënten en recepten.


•    Pas je dieet aan

Het is een publiek geheim dat vlees en vis allesbehalve goedkoop zijn. Door in plaats daarvan te kiezen voor lokale groenten, ontzien consumenten in grote mate hun portemonnee. 

Zorg ervoor dat je merk rekening houdt met duurzaamheid, en verwerk alle heersende trends in je productevaluaties. Zie er in ieder geval op toe dat daar binnen jouw productstrategie genoeg aandacht aan wordt besteed. En, ook niet onbelangrijk: hebben je klanten daar weet van? Zet dus zeker alle inspanningen die je merk zich de afgelopen jaren getroostte, voldoende in de verf.


•    Gebruik een diepvriezer

Consumenten die voedingswaren invriezen, verspillen minder en bezuinigen meer.

Bitter weinig merken zetten hierop in, dus grijp deze opportuniteit. Communiceer duidelijk over hoe jouw product het best wordt bewaard. Je klanten zullen daar wel bij varen, en een extra stukje brand love is geboren. Heb je trouwens al eens aan een geschenkje gedacht? In lijn met deze trend? Geef misschien wat diepvriesschaaltjes weg, of laat je klanten deelnemen aan een wedstrijd met een diepvriezer als hoofdprijs. HighCo DATA organiseert voor jou het hele operationele luik bij zulke acties.


•    Combineer winkels

Niet elke supermarkt is altijd de goedkoopste. Het loont dan ook de moeite om verschillende winkels te bezoeken.

Beschikt jouw merk over een e-maildatabase? Breng je klanten dan op de hoogte waar er mooie aanbiedingen te rapen vallen. Of maak hen blij met een kortingsbon van hun favoriete winkel. 

 


Als marketeer speel je maar beter slim in op deze tips. Stel recepten samen met een veggie twist (en uiteraard met jouw producten), zet je promoties omnichannel in, of leg het accent op de prijs per gewicht/inhoud bij een 1+1 promotie.

 

HighCo DATA: ervaring is de beste leermeester.

De cijfers liegen niet. We leven in een tijd waarin de voedselprijzen de pan uit rijzen. Wat consumenten er onverbiddelijk toe noopt hun uitgaven te verminderen. Als merk is het belangrijk dat te onderkennen, en je klanten op dat vlak alle steun te geven. HighCo DATA kan je daarbij helpen. Op verschillende manieren:


-    Strategisch partnerschap

De kern van onze dienstverlening. Door nauw samen te werken met merken, helpt HighCo DATA de verkoop te stimuleren en de klantloyaliteit te cultiveren. Voor consumenten resulteert deze samenwerking in meer en betere promoties. Die op hun beurt dan weer leiden tot fors verminderde uitgaven. 


-    E-coupons en cashbacks

HighCo DATA biedt multi-brand e-kortingsbonactivering met nationale dekking aan. Handig voor marketeers om klanten naar hun winkel te loodsen, zo mogelijk nóg handiger voor die klanten om van serieuze kortingen te genieten. 
Daarnaast lanceert HighCo DATA ook cashback-campagnes. Die stellen consumenten in staat om, na een aankoop, het gespendeerde bedrag gedeeltelijk of zelfs geheel terug te krijgen. 


-    Samplingcampagnes

Met deze campagnes geeft HighCo DATA – in samenspraak met je merk – jouw consumenten de kans om nieuwe producten te proberen. Zonder dat ze voor deze eerste kennismaking extra hoeven te betalen.


-    Loyaliteitsprogramma’s

Ook voor het opzetten hiervan kan HighCo DATA heel wat ervaring in de schaal werpen. Deze programma’s zijn bedoeld om consumenten punten te laten sparen, waarmee ze naderhand ook korting kunnen krijgen.


Ben jij een marketeer die meeleeft met je klanten? En die hen wil laten besparen? Contacteer ons dan zodra je kan. HighCo DATA heeft de oplossing(en).

Heb je inspiratie opgedaan? Aarzel dan niet ons jouw project toe te lichten. 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond