Cashbacks en de retailsector: een match made in heaven

3 min leestijd
9-mei-2023 17:51:39

Cashbacks in retail: effectieve marketingstrategieën en succesvolle campagnes

Er valt niet aan te tornen. Aan de kracht van cashbacks in de retailsector. Hoe komt het dat deze perfect match zo buiten kijf staat? Lees het hier. Het verhaal van doeltreffende marketingstrategieën, succesrijke campagnes en innovatieve ideeën. Allemaal stimuli voor de klantentrouw en voor de groei van je merk.

De retailmarkt is continu in beweging. En daar willen bedrijven natuurlijk gericht op inspelen. Om nieuwe klanten aan te trekken, en bestaande te behouden. Een populair marketinginstrument daarvoor zijn de cashback-acties. Hun impact op de retailsector houden we in deze blogpost onder het licht. Met behulp van feiten, recente Europese gegevens over het gebruik van cashbacks, en voorbeelden van geslaagde campagnes.

Wil je met je bedrijf klanten belonen of merkloyaliteit opbouwen, dan zijn cashback-acties daarvoor een gedroomde manier. Vandaar ook dat ze het afgelopen jaar in Europa een groei kenden van maar liefst 10%, zo leert ons een onderzoek van het Centre for Retail Research (CRR). Iets wat het belang van cashbacks als marketingtool alleen maar duidelijker onderstreept.

Niet alleen om de verkoop een boost te geven zijn cashbacks interessant. Ze versterken ook voelbaar de band tussen klant en merk. Het gevoel van geld terug te krijgen is iets wat klanten ten zeerste appreciëren, merken kunnen dan weer op hun beurt genieten van positieve associaties en een goede reputatie.

Voorbeelden van succesvolle cashback-campagnes

Om dit betoog nog wat scherper te stellen, is het misschien handig om er meteen een paar voorbeelden tegenaan te gooien. Van concrete campagnes die hun nut bewezen hebben.

Samsung

Voor de Galaxy S21-reeks lanceerde Samsung een cashback-actie. Tot € 200 kregen klanten terug bij aankoop van een Galaxy S21-toestel. Een actie die resulteerde in een forse toename van de verkoop. Samsung zag er zijn marktaandeel in de smartphonemarkt door vergroten en trok tegelijkertijd ook nieuwe klanten aan.

Nespresso

Nespresso bood nieuwe klanten die een koffiemachine kochten een cashback aan. In de vorm van koffiecapsules, ter waarde van € 80. Deze campagne gaf niet alleen de verkoop van koffiemachines een boost, maar ook het verbruik van Nespresso-capsules. Allebei bevorderlijk voor de opbouw van een loyale klantenkring.

Cashbacks als stimulans voor duurzaamheid

Door in te zetten op cashback-campagnes kunnen merken hun klanten aanzetten tot duurzaam gedrag. Zoals het inleveren van oude apparaten of kleding bijvoorbeeld. Mensen daarvoor belonen met een cashback draagt sowieso bij aan de recyclage van allerlei materialen.

Cashbacks in ruil voor feedback

Ook om waardevolle feedback te bekomen of first party data, kunnen cashbacks handig zijn. “Vul deze productbeoordeling in, en krijg € … terug”: je leest het soms op de website van een merk. Omdat het de verdere ontwikkeling van producten of diensten alleen maar ten goede komt. Of omdat het CRM team er extra consumenten mee kan verzamelen.

In lijn met de gestage opgang van cashback-acties, komen ook de cashback-apps en -websites op. HighCo DATA is er een schoolvoorbeeld van. Dergelijke platformen stellen klanten in staat om op een zeer transparante manier deel te nemen aan cashback-acties. Voor merken betekenen ze dan weer een schat aan nuttige info over klantgedrag en -voorkeuren.

Recente gegevens vertellen ons dat ruim 40% van de Europese consumenten tijdens het afgelopen jaar minstens 1 keer gebruikte maakte van een cashback-actie. Het toont alleen maar aan hoe wijdverspreid en doeltreffend deze marketingtool is.

Cashbacks in de retail: what’s next?

Het heeft er alle schijn van dat cashbacks, in de toekomst van merken en hun marketingstrategieën, nog aan belang zullen winnen. Artificiële intelligentie (AI) en geavanceerde data-analyse, om maar een paar innovatieve technologieën te noemen, worden belangrijke troeven voor bedrijven om nóg gepersonaliseerdere (en dus ook doelgerichtere) cashback-campagnes te creëren. De toename van mobiele betalingen en digitale portemonnees maakt cashback-acties bovendien extra toegankelijk voor consumenten. Ook dat betekent een serieuze duw in de rug van deze marketingtechniek.

Interesse in het benutten van de kracht van cashbacks om je merk te versterken en je verkoop te boosten? Om succesvolle cashback-campagnes te lanceren en daarmee je doelgroep effectief te bereiken? Om je klanten tevreden te houden en je bedrijf te zien groeien? Contacteer ons dan meteen. HighCo DATA heeft de tools en expertise. En is bereid die met jou te delen.

 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond