HighCo DATA Benelux: pionier in promotionele activatie met kortingsbonnen

2 min leestijd
26-mei-2023 12:14:16

HighCo DATA Benelux is een specialist in promotionele activatie en clearing house-activiteiten. Het bedrijf werd opgericht in 1985 en telt vandaag meer dan 350 klanten. Als belangrijkste speler op de markt van de kortingsbonnen is HighCo DATA Benelux verantwoordelijk voor de verwerking en financiële vergoeding van alle kortingsbonnen die in België en het Groothertogdom Luxemburg worden ingewisseld. Uit analyse van de cijfers in België blijkt dat kortingsbonnen bijzonder populair zijn bij consumenten en effectief voor retailers en producenten.

Download hier je ebook: 

 


Stellen dat kortingsbonnen populair zijn in België is een open deur intrappen. Die populariteit houdt intussen al bijna 40 jaar aan. Uit studies blijkt telkens weer dat de consument de kortingsbonnen als promotiemiddel veruit verkiest boven alle andere mogelijke mechanismen. De reden? Ze zijn eenvoudig en snel te gebruiken en de klant geniet een onmiddellijke korting op het kassaticket. Voor producenten en retailers zijn kortingsbonnen dan weer aantrekkelijk omdat ze kunnen helpen bij het verhogen van de conversieratio, het vergroten van de zichtbaarheid op het schap, het opbouwen van klantentrouw en het aantrekken van nieuwe consumenten.

 

De kortingsbon in cijfers

In België worden jaarlijks 310 miljoen kortingsbonnen uitgegeven. Meer dan 27 miljoen daarvan worden gebruikt door consumenten. De gemiddelde nominale waarde van een kortingsbon is €1,86 en kortingsbonnen zijn bruikbaar in 6.514 winkelpunten.


Uit een onderzoek in 2022 blijkt dat 80% van de respondenten kortingsbonnen gebruikt. De kortingsbon wordt systematisch opgenomen in de top 3 van de meest gewaardeerde promotionele oplossingen door de shoppers. 
De populairste verspreidingsmethoden zijn on-pack vouchers, instore of folder vouchers, coupons gekoppeld aan een klantenkaart en per e-mail verzonden kortingsbonnen.

 

De verschillende actoren op de couponmarkt

De adverteerders die kortingsbonnen gebruiken om hun producten te promoten, kunnen zowel merken/producenten als retailers zijn. Zij kunnen op hun beurt zelf die kortingsbonnen uitgeven of een beroep doen op een gespecialiseerd bedrijf zoals HighCo DATA Benelux. De adverteerder – de producent of de retailer dus – neemt de nominale waarde van de kortingsbonnen voor zijn rekening. 

Het clearing house fungeert als verrekenkantoor en is de onmisbare schakel tussen adverteerders en retailers. Als clearing house heeft HighCo DATA verschillende taken te vervullen: de geldigheid van de kortingsbonnen controleren, de financiële stromen in goede banen leiden en duidelijke statistieken verstrekken waarmee marketeers de ROI van hun kortingscampagnes kunnen meten.

 

Het succes en de doeltreffendheid van kortingsbonnen in België en Luxemburg

In België en het Groothertogdom Luxemburg lanceren niet minder dan 350 adverteerders, over alle productcategorieën heen, jaarlijks bijna 5.500 couponcampagnes. Onder deze adverteerders bevinden zich niet alleen de reuzen van de FMCG-sector, maar ook meer bescheiden fabrikanten. Couponing is namelijk effectief ongeacht de uitdaging (verkopen, klanten werven of loyaliteit opbouwen) en toegankelijk voor elk budget.

Met kortingsboncampagnes kunnen adverteerders zich niet alleen onderscheiden, maar ook zichtbaarheid geven aan hun producten met een even simpele als effectieve call-to-action, zonder het merkimago aan te tasten en zonder het product te devalueren. Kortom, couponing is een uitstekende manier om de consument te verleiden tot aankoop en om de verkoop te stimuleren.

 

Conclusie

HighCo DATA Benelux is al bijna 40 jaar pionier in promotionele activatie en is het clearing house dat instaat voor de verwerking en de financiële vergoeding van alle kortingsbonnen die in België en het Groothertogdom Luxemburg worden ingewisseld. De populariteit van kortingsbonnen blijft stijgen, ondanks de opkomst van digitale marketing. Kortingsbonnen zijn nog steeds het voorkeursmechanisme van consumenten omdat het gebruik ervan eenvoudig en snel is en omdat ze een onmiddellijke korting op hun kassaticket krijgen. Voor producenten en retailers bieden kortingsbonnen heel wat mogelijkheden, zoals het verhogen van de conversieratio, het vergroten van de zichtbaarheid op het schap en het opbouwen van klantentrouw. Couponing is een uitstekende manier om de consument te verleiden tot aankoop en om de verkoop te stimuleren.

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond