School is cool. Haal het maximum uit je promotie van schoolmateriaal.

5 min leestijd
21-aug-2023 10:11:07

De tijd gaat snel. Een waarheid als een koe, die tijdens de vakantie nog veel luider loeit. Want het nieuwe schooljaar nadert alweer met rasse schreden. Ook voor brandmanagers die actief zijn in de bruisende branche van schoolmateriaal. Zij staan vandaag voor een belangrijk examen. Hun merk promoten en indruk maken op hun doelgroep: kinderen en hun ouders.



Je doelgroep begrijpen, aanlokkelijke winkelpresentaties creëren, inspelen op seizoensgebonden behoeften. Het is slechts een greep uit de uitdagingen waar je als brandmanager de handen vol mee hebt. Maar stress ook niet te veel, want HighCo DATA is je trouwe leermeester. Wij hebben de expertise in huis om je promotievoering naar een hoger niveau te tillen. Met dit artikel steek je waardevolle tips en strategieën op zak om je klanten te betoveren en je schoolmateriaalmerk te doen slagen met glans. 

Ken je doelgroep: de sleutel tot succes


Het welslagen van een promotiecampagne staat of valt met het begrijpen van je doelgroep. Dat is nooit anders geweest. Schoolgaande kinderen zijn de belangrijkste eindgebruikers van schoolmateriaal. Beantwoorden aan hun specifieke behoeften is dus waar het voor jou als brandmanager om draait. Zorg ervoor dat je schoolmateriaal aantrekkelijk, duurzaam en functioneel is. Om aan hun verwachtingen te voldoen. Wil je nog meer scoren, denk dan zeker ook aan trendy ontwerpen en levendige kleuren. Of aan handige functies die hun leerervaring rijker maken. 

We leven in een digitaal tijdperk, waarin een sterke online aanwezigheid cruciaal is om je bereik te vergroten. Zorg dan ook dat je een woordje meespreekt op sociale media en e-commerceplatforms. Interageer met je doelgroep, deel inspirerende content en houd klanten op de hoogte van nieuwe producten en aanbiedingen.

Samenwerkingen met influencers, zoals bijvoorbeeld Jonathan Medart en Stien Edlund, leiden vaak tot een grotere visibiliteit en geloofwaardigheid voor je schoolmateriaalmerk. Net zozeer als in zee gaan met andere relevante merken in de onderwijssector of met educatieve organisaties (Bednet, SOS Kinderdorpen, Rode Neuzen Dag, Jeugd Rode Kruis). Let er in ieder geval op dat je partners jouw missie en waarden ook zelf hoog in het vaandel dragen.

De kinderen, als eindgebruikers, zijn natuurlijk niet de enige leden van je doelgroep. Hoe graag ze dat misschien ook zouden willen. De ouders zijn er ook nog. En spelen, tot spijt van wie het benijdt, vaak een doorslaggevende rol in de aankoopbeslissing. Hun focus ligt meestal op andere zaken. Kwaliteit, duurzaamheid en een betaalbare prijs. Dat zijn voor hen de belangrijkste criteria waaraan het schoolmateriaal moet voldoen. Ouders willen waar voor hun geld en prefereren meestal merken die milieubewust en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Slaag je erin om in je communicatie deze troeven uit te spelen, dan haal je gegarandeerd ook de ouders aan boord. 


Creëer een aanlokkelijke winkelpresentatie: de ultieme aandachtstrekker


Staak de zoektocht naar de beste blikvanger om klanten naar je schoolmateriaal te lokken. We hebben hem gevonden: een aantrekkelijke winkelpresentatie. Ga in overleg met retailers en onderhandel bij hen de perfecte plek voor jouw producten in hun winkel. Maak de schappen aantrekkelijk, en zie erop toe dat de displays en posters in het oog springen van voorbijgangers. Gebruik visuele elementen, zoals kleurrijke afbeeldingen, om je schoolmateriaal te laten opvallen. En waarom leg je niet eens je oor te luister bij Shelf Service? Zij kunnen bogen op een jarenlange expertise, en op stabiele partnerships met onder meer Delhaize en Carrefour. 

Voel je de prikkel om het eens te proberen? Laat HighCo DATA dan je raadgever zijn. Wij hebben de knowhow en de oplossingen om je promotiecampagnes te optimaliseren. Samen moedigen we je klanten aan om jouw schoolmateriaal met korting te kopen, door hen digitale coupons en promotiecodes te sturen. Zo trekken we de aandacht van potentiële kopers en zwengelen we je verkoopcijfers aan. 

Dit jaar hebben we onze klanten ook een consumentenplatform ter beschikking gesteld - WOWI-deals - dat de portemonnee van uw klanten zal verlichten. Deze activering wordt herhaald voor de feestdagen. Neem gerust een kijkje.


Seizoensgebonden promoties: terug naar school = jouw mooiste moment


De een zijn dood (figuurlijk) is de ander zijn brood (letterlijk). De gedachte aan de eerste schooldag bezorgt heel wat kinderen nachtmerries, maar voor jou kan het een droom zijn die je verkoop verhoogt. Schoolgaande jongeren en hun ouders zijn op zoek naar nieuw schoolmateriaal, wat schitterend nieuws is voor je merk. Zorg ervoor dat je ook zelf schittert, door tijdens deze periode speciale kortingen te voorzien. Of aanbiedingen die klanten over de streep trekken om hun essentiële schoolbenodigdheden – de categorie waar je jouw promoties bij voorkeur op toespitst – bij niemand anders dan bij jou te kopen. Voorbeelden van zo’n noodzakelijk schoolgerief zijn: rugzakken, schrijfwaren en lunchboxen. 

BIC NL-1

Overweeg tijdens het bepalen van je strategie zeker ook de groepsaankopen via de scholen. En denk aan websites zoals studieshop.be of iddink.be. Via deze sites kan je samenwerkingen aangaan, en bijvoorbeeld eens de kaart van gamificatie trekken. Ook tijdens dit traject fungeert HighCo DATA als jouw compagnon de route, die oplossingen aanreikt om je zichtbaarheid te vergroten en meer klanten aan te trekken. Oplossingen die, kortom, van onschatbare waarde kunnen blijken. 


Klantenbeoordelingen en getuigenissen: het geheim van vertrouwen


Wil je het vertrouwen van potentiële klanten winnen, wees je dan ten zeerste bewust van de invloed van positieve klantenrecensies en getuigenissen. Moedig tevreden klanten aan om hun ervaringen te delen, en zet deze positieve verhalen op jouw beurt op je website en sociale media. Voor potentiële kopers zal dit een niet te missen impuls zijn om voor jouw schoolmateriaal te kiezen. 

HighCo DATA kan je helpen om lovende customer reviews te verzamelen. Door klanten die een recensie achterlaten te belonen met promotiecodes, of door bijvoorbeeld ‘tevreden en terugbetaald’-acties op te zetten. Zo boosten we het vertrouwen in je merk en stimuleren we de verkoop.


Evaluatie en optimalisatie: blijf groeien


Als fabrikant is het aangewezen om regelmatig de prestaties van je promotiecampagnes te taxeren aan de hand van meetbare doelen en KPI’s. Analyseer jouw verkoopgegevens en de feedback van je klanten om inzicht te krijgen in de doeltreffendheid van je strategieën. Kijk ook eens over het muurtje bij de concurrentie. Misschien steek je er iets van op, en kan je jouw campagnes licht maar gericht aanpassen om tot nóg betere resultaten te komen. 

Ook voor die fine and final touch kan je uiteraard een beroep doen op de expertise van HighCo DATA. Wij gooien data-analyse in de strijd, en optimaliseren zo jouw promotievoering. Samen kunnen we je merk naar ongekende hoogtes brengen.

Heb jij dit artikel gelezen als een brandmanager van schoolmateriaal? Onthoud dan vooral dat een zorgvuldig uitgekiende promotiestrategie cruciaal is om je merk te laten floreren. HighCo DATA staat klaar om je hierin te ondersteunen. Met een karrenvracht aan ervaring, en met de nodige contacten binnen dit marktsegment. Momenteel werken we ook aan de WOWI-deals Back to school, misschien iets voor jou? Gun jouw schoolmateriaalmerk de prominente positie die het verdient in de retailmarkt, en in de harten van je klanten. We horen je graag vandaag nog.

 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond