In een onderzoek bij onze noorderburen was het aandeel Nederlanders dat zowel papieren als digitale folders bekijkt gegroeid tot 59%, meer dan het dubbele van de 25% die in hetzelfde onderzoek werd geregistreerd in 2018 . Aan de andere kant doet slechts 22% van degenen die folders bekijken dat uitsluitend via papier (in 2018 was dat nog 57%).
34% heeft bewust gekozen voor uitsluitend digitale folders, ingegeven door milieuoverwegingen en het verminderen van hun papierafval.
Retailers hebben gegevens en bewijs nodig om hun beslissingen te onderbouwen.
Bij GFK werd dit onderzoek ingesteld om informatie te verkrijgen over de positie van de klassieke folder op de Nederlandse markt.
Dit onderzoek is erop gericht na te gaan hoe Nederlandse consumenten het contrast tussen papieren en digitale reclamefolders van verschillende bronnen ervaren, en of er mogelijkheden zijn om de afhankelijkheid van papieren folders te verminderen.
Hieronder een korte samenvatting van de resultaten uit het onderzoek:
Folders zetten aan tot kopen
Nederlanders zijn dol op kortingen en 90% van de lezers onderneemt actie naar aanleiding van de folder. Tot 41% van de lezers beslist welke artikelen zij kopen op basis van wat zij in de folder zien. De meeste Nederlanders bladeren elke week graag door de folders van supermarkten en winkels om op de hoogte te zijn van aanbiedingen.
Digitaal, papier of allebei
Papieren en digitale folders gaan hand in hand om informatie te geven over kortingen en besparingsmogelijkheden. Nederlanders bladeren graag door papieren reclamefolders en vinden ze onderhoudend en stimulerend. Bij de papieren folder kunnen lezers even rustig rondkijken.
De digitale folder lezers zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en het besparen van geld.
Opvallend is dat vooral vrouwen de digitale folders bekijken. Ook bekijken jongere mensen meer de digitale folder.
De papieren versie wordt daarentegen meer geconsumeerd door vijftigplussers. Bovendien stellen wij vast dat er een kleine meerderheid van mannen is die papieren folders lezen in tegenstelling tot vrouwen.
Klassieke gedrukte folders zijn dan weer een effectief middel om mensen te motiveren tot aankoop. Daarom hebben zowel fysieke als digitale folders verschillende doelen en kunnen ze samen worden gebruikt voor een maximaal effect.
Milieu
Veruit de belangrijkste reden om uitsluitend digitale folders te lezen is milieubewustzijn.
Degenen die uitsluitend digitale folders lezen (19%) geven aan dat zij dit doen om de milieuschade te verminderen (80%) en de papierverspilling te beperken (80%).
Een van de ergernissen voor hen is de verpakking van folders in plastic. Maar veel mensen zijn ook verontrust over het feit dat volle bundels onaangeroerde folders worden weggegooid, vooral wanneer er een goed alternatief bestaat.
Een mooi praktijkvoorbeeld van e-couponning :
Weight Watchers, bekend voor zijn dieetprogramma, lanceerde een productassortiment dat een alternatief biedt voor calorierijke voeding. Ze gebruikten hun populairste producten (bv. charcuterie) om klanten te laten kennismaken met hun minder bekende productassortiment.
Weight Watchers wou zijn categorieoverschrijdende sales boosten en lanceerde daarom een CRM-platform voor e-coupons met een prestatiegebaseerde online mediacampagne. HighCo DATA trekt gegarandeerd nieuwe leden aan en stimuleert categorieoverschrijdende sales met deze totaaloplossing.
HighCo DATA voert gesprekken met de sector.
HighCo DATA die als missie heeft de markt te ondersteunen bij promotionele oplossingen voert al geruime tijd gesprekken met de sector om de e-coupon en de mobiel coupon in België uit te rollen.
Indien u hier meer vragen over heeft aarzel niet ons te contacteren.
Nog geen reacties
Laat ons weten wat u ervan vond