Hoe retailers klantgedrag kunnen anticiperen in de digitale wereld

4 min leestijd
4-apr-2023 11:59:11

De digitale transformatie van de detailhandel is in volle gang. Klantgedrag is drastisch en snel veranderd en het is cruciaal dat retailers zich aanpassen aan deze veranderingen en niet vast blijven zitten in conventionele methoden. Digitalisering kan hierbij een waardevolle bondgenoot zijn.



In de VS groeide e-commerce in 2020 drie keer zo snel als in de afgelopen vijf jaar, waardoor steeds meer klanten producten kopen zonder deze eerst te proberen. Traditionele retailers moeten daarom een sterker merk ontwikkelen en een meeslepende en superieure klantervaring bieden op basis van digitalisering, om zo een sterkere en meer memorabele band met hun klanten op te bouwen.

Forbes voorspelde in 2018 al dat "95% van alle klantinteracties zal worden aangedreven door AI, waardoor het een cruciaal hulpmiddel wordt voor retailers om concurrerend te blijven." Door te vertrouwen op technologie kunnen bedrijven zakelijke beslissingen verbeteren en hun verkoop verhogen. Dit wordt bereikt door real-time analyse van miljoenen gegevens, innovatieve voorstellen, handige en eenvoudige betaalmethoden en het automatiseren van processen. 

We worden geconfronteerd met een omnichannelklant die op zoek is naar gepersonaliseerde ervaringen. Ons doel moet daarom zijn te anticiperen op het gedrag van de consument en handig en snel aan zijn behoeften te voldoen.

Technologie maakt dit mogelijk en de volgende trends zullen de toekomst van de detailhandel bepalen:


Hybride en omnichannel customer journeys



De trend naar een digitaal model wordt steeds groter, omdat het winkelen vanaf elke plek en op elk moment mogelijk maakt en dus een uitstekend gemak biedt. Dit model biedt retailers een ideale gelegenheid om het gedrag van klanten te volgen.

Bovendien blijft winkelen in de winkel aantrekkelijk voor wie de voorkeur geeft aan een meer tastbare ervaring. Hybride winkelen combineert het beste van beide werelden om klantreizen te creëren die aan al hun eisen voldoen.

Fysieke winkels kunnen innovaties op het gebied van logistiek en voorraadbeheer benutten om flexibele betalingsmethoden of loyaliteitsprogramma's aan te bieden. Tegelijkertijd kunnen online retailers klantrelaties bevorderen en immersieve winkelervaringen bieden die traditionele retailers bieden voor online handel.


XR en Metaverse voor Immersive Shopping


Klantervaring is een van de belangrijkste aspecten van de detailhandel, waardoor het noodzakelijk is dat retailers efficiënte, consistente en gedenkwaardige diensten leveren.

Hier komen immersieve technologieën en hun sterke betrokkenheid bij de metaverse om de hoek kijken. De hype rond deze technologieën is de afgelopen maanden sterk gegroeid, vanwege de eindeloze mogelijkheden die ze bieden. Met name bedrijven Nike hebben hun klanten in deze digitale wereld al nieuwe ervaringen geboden.

Dynamische prijsstelling kan effectiever worden gemaakt met behulp van slimme etiketten die real-time informatie bieden over voorraadniveaus en vraag. Deze etiketten kunnen de prijzen voor een heel schap en meerdere winkels onmiddellijk bijwerken, zodat handmatige updates niet meer nodig zijn. Ze zijn ook beter leesbaar en kunnen extra productinformatie weergeven.

Retailers kunnen hun voorraadopvolging verbeteren met behulp van oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie (AI) die het mogelijk maken de omzet van producten in realtime te volgen en aankooppatronen te analyseren. Door de vraag te voorspellen op basis van parameters zoals weersvoorspellingen kunnen retailers de beschikbaarheid van goederen garanderen en verspilling voorkomen.

Digital wallets en gebruiksvriendelijke winkel- en betaaltoepassingen worden steeds populairder: meer dan 20.000 winkels in Europa maken er gebruik van. Klanten willen meer keuze in het afrekenproces, van betalingsopties tot productinformatie en locatie. Door de front-end van de back-end te scheiden, kunnen retailers nieuwe modellen en functionaliteiten sneller uitrollen. Digital wallets zullen daarom ook een cruciale rol gaan spelen in de digitalisering van de kortingsbon, en op termijn de komst van de mobiele coupon. HighCo DATA, GS1 en de vertegenwoordigers van de merken en distributie werken hier samen naar oplossingen toe. 

Loss prevention is cruciaal bij self-checkout technologie (nu in test bij Colruyt), computer vision en enhanced video surveillance (EVS) camera's kunnen diefstal helpen verminderen. Het implementeren van AI om handelingen te automatiseren, van leeftijdsverificatie tot aangepaste productmonsters, kan ook helpen bij marketingcampagnes op basis van op gegevens gebaseerde inzichten.

Spraakassistenten en chatbots met natuurlijke taalverwerking (NLP) worden een uitstekende bondgenoot voor de detailhandel. IoT-apparaten en beacon-netwerken maken gepersonaliseerde ervaringen en aanbiedingen voor klanten mogelijk, waardoor de algehele winkelervaring verbetert.

De komst van IoT-apparaten heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven met klanten communiceren. Door gebruik te maken van spraakherkenningstechnologie kunnen deze apparaten effectief reageren op vragen van klanten en hen helpen bij het vinden van het juiste product. Bovendien hebben chatbots zich ontpopt als een krachtig hulpmiddel voor het bieden van real-time klantenondersteuning, waardoor zowel bedrijven als klanten waardevolle tijd besparen.

Een dergelijke innovatieve technologie is het Beacon Network, dat gebruik maakt van Bluetooth Low Energy (BLE)-toepassingen om retailers real-time inzicht te geven in de fysieke locatie van hun klanten in de winkel. Door gebruik te maken van deze technologie kunnen retailers hun klanten gepersonaliseerde ervaringen en aanbiedingen bieden, zodat hun winkelervaring is afgestemd op hun behoeften en voorkeuren.

Carrefour is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat deze technologie met succes heeft geïmplementeerd, waardoor het tijdens het aankoopproces op een gerichte manier met zijn klanten kan communiceren. Door gebruik te maken van het Beacon Network kunnen zij gepersonaliseerde aanbiedingen en kortingen aanbieden die zijn afgestemd op de unieke winkelvoorkeuren van elke klant.

Wil je als retailer concurrerend blijven en anticiperen op het gedrag van je klanten? Dan moet je je digitaliseren! HighCo DATA biedt merken en distributeurs een full-service oplossing voor e-coupons waarmee ze hun digitale transformatie kunnen realiseren.

Verhoog de klanttevredenheid en anticipeer op hun behoeften door samen te werken met HighCo DATA. Neem vandaag nog contact met ons op om te zien wat wij voor jouw kunnen betekenen.

 

Contact me

Krijg email aankondigingen

Nog geen reacties

Laat ons weten wat u ervan vond