De wereld waarin we leven is – in ouderwetse letters uitgedrukt – digitaal. Maar betekent dit dan ook dat geadresseerde, papieren brieven helemaal passé zijn? Het antwoord daarop is even kort als krachtig: neen! Ondanks de aanhoudende digitalisering blijft deze vorm van direct marketing een heel doeltreffend en zelfs creatief middel voor merken en retailers om hun klanten te bereiken.
Deze blogpost van HighCo DATA toont aan waarom paper mail marketing nog niks aan relevantie heeft ingeboet en verschaft je een aantal frisse ideeën om in je marketingstrategie te gebruiken.
Papieren post is en blijft een krachtig marketinginstrument. De cijfers liegen er niet om.
Een onderzoek van Profacts toont aan dat van alle mensen die een brief ontvangen, 76,2% die brief ook daadwerkelijk leest.
Bij 58% van de ontvangen poststukken is er bovendien sprake van een duidelijk merkbare, positieve emotie op het gezicht van de ontvanger. Echt verwonderlijk is dat niet, want in een wereld vol digitale prikkels is een tastbaar, persoonlijk en mooi vormgegeven poststuk een welkome afwisseling.
Het is niet meteen iets wat je verwacht, maar recent onderzoek toont aan dat de jongere generaties allesbehalve afkerig staan tegenover direct mail.
Een gecombineerde studie van WARC en Royal Mail MarketReach brengt aan het licht dat maar liefst 42% van de 15- tot 24-jarigen actief op zoek gaat naar een merk online, na het ontvangen van een direct mail. Als het gaat over het scannen van een geprinte QR-code, leidend tot een online interactie met het merk, loopt dit percentage zelfs op tot 84%. Als klap op de vuurpijl zorgt direct mail ervoor dat 20% van de Gen Z-doelgroep effectief tot een aankoop overgaat.
Onderzoek door het wereldvermaarde marketing- en communicatiebedrijf RR Donnelley & Sons Co bevestigt bovenstaande inzichten. Hun rapport heeft het dan ook over “de grotendeels onbenutte kracht van traditionele marketingkanalen”. Waaronder direct mail dus. Dit zijn de percentages die aangeven hoeveel consumenten van de respectievelijke generaties enthousiast reageren op het ontvangen van direct mail:
Het maakt meteen duidelijk dat direct mail wel degelijk een effectieve manier is om ook de jongere generaties te betrekken bij jouw merk. Door handig in te spelen op hun voorkeuren en interesses, zoals het gebruik van QR-codes of online interacties, kan je ook deze doelgroepen bereiken en aanzetten tot actie.
Bij het horen van de term paper mail marketing, denk je wellicht meteen aan de relatief klassieke folder of kortingsbon. Goed gedacht! Kortingsbonnen worden nog steeds erg vaak ingezet bij direct mails. Download hier ons ebook over alles wat je wenst te weten over kortingsbonnen. Er zijn nog andere oplossingen dan kortingsbonnen. De mogelijkheden zijn legio. Hier volgen enkele leuke en innovatieve ideeën om geadresseerde direct mails in te zetten voor jouw winkel of merk:
Wie houdt nu niet van verrassingen? Doe een mooi vormgegeven doosje op de post, met daarin een klein cadeautje of een exclusieve kortingsbon. Voeg je er ook nog een persoonlijke boodschap aan toe, dan creëer je sowieso een extra sterke band met je klant.
Combineer het beste van twee werelden door een augmented reality-belevenis te integreren in je papieren post. Klanten hoeven alleen maar hun smartphone te richten op het poststuk, en via een speciale app beleven ze een interactieve, digitale ervaring.
Stuur je klanten op avontuur. Verstop codes of hints in je brief, die leiden naar exclusieve aanbiedingen, nieuwe productlanceringen of een unieke winkelervaring.
Je kan gebruik maken van je klantgegevens om een poststuk op maat in elkaar te boksen. Zo voelt de ontvanger zich rechtstreeks aangesproken en is de boodschap extra relevant.
Minstens één dag per jaar voelt iedereen zich speciaal. Benut dit moment, door je klanten een persoonlijke verjaardagskaart te sturen. Met een leuke boodschap en een speciale korting of aanbieding. De klant zal je waardering voelen en sneller geneigd zijn jouw website of winkel te bezoeken.
Wees geen grijze muis en zorg ervoor dat je paper mail in het oog springt tussen al die andere poststukken. Kies voor een uniek formaat, een kleurrijk ontwerp of speciaal papier om de aandacht van de ontvanger te trekken.
Moedig je klanten aan om hun wedervaren met jouw winkel of merk te delen op hun sociale media. Dat kan bijvoorbeeld door een hashtag toe te voegen aan je papieren post. En klanten die hun poststuk delen te belonen met een bijzondere aanbieding of winactie.
Exclusiviteit voelt – hoe kan het ook anders – uitzonderlijk aan. Werk dit gevoel in de hand, door een limited edition poststuk te versturen. Een speciale uitgave van een magazine bijvoorbeeld, of een eenmalige samenwerking met een bekende influencer of ontwerper.
Zijn je fantasie en inspiratie gevoed? En wil je aan de slag met paper mail marketing voor jouw winkel of merk? Dan staat HighCo DATA je maar wat graag bij. Wij denken met je mee en helpen je op weg bij het opzetten van een innovatieve en succesvolle direct mailing campagne of marketingstrategie.