Ze zijn en blijven een populaire marketingtool onder retailers en merken. Wedstrijden met prijzen. Op verschillende manieren inzetbaar, met verschillende doeleinden voor ogen. Naamsbekendheid vergoten, klantbetrokkenheid verhogen, verkoop stimuleren, en het lijstje gaat nog door. Want bijvoorbeeld ook het verzamelen van data uit eerste hand – lees: de opbouw van een eigen database vol geïnteresseerde consumenten – is een niet te onderschatten asset. Ben je gewonnen voor het idee van wedstrijden, dan wil HighCo DATA maar al te graag je partner zijn.
Recente Europese gegevens tonen aan dat wedstrijden met prijzen bijzonder doeltreffend zijn om consumenten te bereiken en hun betrokkenheid te vergroten. Uit een onderzoek dat dateert van 2021 blijkt dat bijna 80% van de Europese retailers wedstrijden en sweepstakes organiseert om hun klanten mee in het verhaal te krijgen. Meer dan de helft van de retailers geeft aan dat wedstrijden en sweepstakes een positieve invloed hebben op de merkbekendheid en de verkoop. De huidige koopkracht vermindering bij consumenten werkt in deze positief daar consumenten toch meer op zoek zijn naar positieve koop ervaringen en daar horen wedstrijden met prijzen of gratis producten zeker in thuis.
Een van de pluspunten van wedstrijden met prijzen is dat ze polyvalent inzetbaar zijn. Heel populair zijn bijvoorbeeld de prijskampen op Facebook en Instagram, waarmee merken hun online aanwezigheid boosten en hun volgers in een soort van engagement trekken. Daarnaast kunnen wedstrijden ook gebruikt worden om de verkoop te stimuleren. Door deelnemers korting te geven op bepaalde producten, of door de wedstrijd te linken aan een aankoopactie.
Door de jaren heen organiseerde HighCo DATA al heel wat succesvolle wedstrijden voor klanten. Denken we maar aan de “NIVEA MEN 100 JAAR”-campagne, waarbij e-bikes en Samsung tv’s de deur uitgingen en door ons toedoen netjes bij de winnaars werden bezorgd. Iets wat we trouwens ook deden voor de skateboards die de gelukkigen van de “LU PRINCE”-actie te beurt vielen. Want zeker een koekjesfabrikant wil de koek eerlijk verdeeld zien. Of toch zeker goed zien terechtkomen.
Wil je de online aanwezigheid van je merk nóg verder zien stijgen, en de verkoop nóg meer stimuleren, dan beschikt HighCo DATA bovendien over een extra aantal troefkaarten. Zo bieden we, als het gaat over digitale marketing, op maat gemaakte oplossingen aan. Social media advertising, e-mailmarketing, online activatie, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Onze ervaring in het organiseren van wedstrijden en het versturen van geschenken naar de winnaars – zoals daarnet aangetoond een bijzonder effectieve marketingstrategie – staat intussen als een huis. Neem contact met ons op. Dan tonen we jou hoe je succesvolle wedstrijden en promoties in elkaar bokst, waarmee je de concurrentie knock-out slaat.
Om de kans op slagen te verhogen, kan je trouwens ook out of the box gaan denken. Het zal de wedstrijd alleen maar meer cachet geven. Laat je klanten bijvoorbeeld hun eigen producten ontwerpen, en beloon de beste deelnemers met een prijs. Of wat dacht je van het betere speurwerk? Waarbij je jouw klanten laat zoeken naar een specifiek item, met de vinder als winnaar.
Het is zonneklaar dat je in de digitale wereld van vandaag liefst een sterke online aanwezigheid hebt. Wedstrijden met prijzen vormen daarbij een heel doeltreffende tool. Ze betrekken jouw klanten in je onlineverhaal en zetten hen aan tot kopen. HighCo DATA weet hoe je dit verhaal best schrijft. Contacteer ons vandaag nog, als je wil dat jouw merk een bestseller wordt.