De HighCo DATA Blog

Krimpende producten, groeiende frustratie: wat met shrinkflation?

Geschreven door Feys Marie-Laure | 22-mrt-2023 15:42:15

In alle retailcategorieën verkleinen steeds meer fabrikanten de omvang van hun producten om de stijgende kosten te compenseren.
Verstoringen in wereldwijde toeleveringsketens drijven de grondstof-, arbeids- en transportkosten op. Dus leveranciers moeten bezuinigen. shrinkflation helpt merken geld te besparen en prijzen te stabiliseren door het volume of het gewicht van een product iets te verminderen.
Verschillende populaire merken voor consumptiegoederen hebben onlangs tekenen van inkrimping laten zien in de categorieën voedingsmiddelen en dranken en persoonlijke verzorging.


Brands verdedigen zich 


Ze benadrukken dat het krimpen van producten veel meer behapbaar is dan prijsverhogingen .
Andere redenen die door merken worden aangehaald voor inkrimping hebben betrekking op sociaal welzijn, waaronder milieuoverwegingen, consumentendiversiteit en verbeterde productkwaliteit. Een woordvoerder van General Mills zei bijvoorbeeld dat de krimpfolie rond producten i.p.v. kartonnen dozen ze  in staat stelt meer producten op zijn vrachtwagens te passen, waardoor er minder vrachtwagens nodig zijn en de brandstofemissies worden verminderd.
Al met al heeft het inkrimpen van producten  de FMCG-leveranciers in staat gesteld de prijzen te stabiliseren ondanks de huidige moeilijke economische realiteit. 
Het Amerikaanse Morningconsult.Com deed onderzoek naar de reactie van de klant als hun favoriet product slachtoffer werd van shrinkflation. Tot 49% koopt een ander merk en 48% kiest voor een B-merk of Private label .

 

 

Retailers spelen in op veranderingen in de markt


Deze praktijk is 100% legaal zolang de producten duidelijk en nauwkeurig geëtiketteerd zijn. Voor transparantie zijn de supermarkten alvast in België verplicht om prijzen per eenheid weer te geven, zodat consumenten kunnen zien hoeveel gewicht ze voor hun geld krijgen.
Winkeliers kunnen ook te maken krijgen met leveranciers die het gewicht beperken en tegelijkertijd de prijzen verhogen, waardoor het risico op ontevredenheid bij de klant toeneemt. Retailers moeten anticiperen op de weerstand van klanten tegen inkrimping en de impact op assortiment en prijsstrategieën afwegen en samen met de producenten oplossingen zoeken om de perceptie van de klant te verbeteren.
De grote retailers positioneren hun private label nu meer dan ooit als een kwalitatief hoogstaand, betaalbaar alternatief en dit zal de verkoop van de huismerken stimuleren in dit inflatoire tijdperk en zal aan de andere kant de sales van de A-brands negatief impacteren.


Consumenten tonen frustratie en veerkracht


Door de stijgende inflatie zijn meer consumenten prijsbewuster geworden. Dagelijkse benodigdheden zoals benzine en boodschappen  zijn nu duurder geworden. Tel daar de shrinkflation bij op en het is begrijpelijk dat consumenten gefrustreerd zouden raken als ze hetzelfde bedrag zouden betalen voor minder producten. 
Consumenten kijken steeds vaker naar de eenheidsprijs van een product in plaats van naar de verkoopprijs om te zien hoeveel gewicht ze krijgen voor die prijs.
 
 
Foodwatch.org in Frankrijk , een vereniging die campagne voert voor transparantie in de voedingssector, heeft met de hulp van consumenten en het onderzoeken van oude folders kunnen meten hoe sterk de shrinkflation een impact heeft op verpakkingsinhoud en de prijs .Ze onderzochten verschillende referenties van grote FMCG leveranciers en dat producten gemiddeld 12% lichter werden en dat bovendien de prijs per kilo of liter met 25% steeg.
 
 
 
Nieuw onderzoek door FoodNavigator.com suggereert dat als zij het inkrimpen van artikels omdopen tot 'portiecontrole', het herverpakken van artikels in porties die geschikt zijn voor gewichtstcontrole en een beter dieet ,  de consument hen zou kunnen belonen. Het product kan dan geherlanceerd worden als een bewuste keuze voor klanten die een uitgebalanceerd dagelijks dieet willen volgen met porties per persoon. Uit hun onderzoek blijkt immers dat 58% van de ondervraagde consumenten minder eten dan voor de pandemie en dat 42% kiest voor producten die geportioneerd zijn door de producent.
De producenten moeten dus enerzijds hun marges vrijwaren maar mogen anderzijds de frustraties van de consument niet uit het oog verliezen . Door gebruik van portionering en het herlanceren van een product kan de perceptie van de klant beïnvloed worden en kunnen de sales gevrijwaard blijven . 


HIGHco DATA kan u o.a. helpen met gepersonaliseerde marketing & remarketing via hun ecouponing-oplossing die uw team voorziet van GDPR approved opt-ins van uw consumenten . Zo kan u geïnteresseerde consumenten targeten en dit zal uw loyaliteit en koopfrequentie aanzienlijk verbeteren.