De HighCo DATA Blog

Hoe u uw sales kan doen stijgen met de juiste incentives voor de klant

Geschreven door Julie Van der heyden | 12-dec-2022 15:38:00

Dit artikel moet u een beter beeld geven van incentiveprogramma's voor klanten. U leert welke soorten rewards u kunt gebruiken, wanneer u ze moet aanbieden, en hoe u uw eigen programma opstelt.

Wat is Incentive Marketing?

Incentive marketing is een steeds populairder wordende tool die door bedrijven wordt gebruikt om verkoop en loyaliteit te stimuleren. Het is bewezen dat het een krachtige manier is voor bedrijven om klanten aan te trekken, te behouden en te motiveren. Incentive marketing omvat het aanbieden van beloningen in ruil voor bepaald gewenst gedrag van de klant. Dit kan van alles zijn, van kortingen tot promotionele producten, zoals merchandise of coupons. Met de juiste strategie kan incentivemarketing bedrijven helpen hun winstmarges te vergroten en de klantbetrokkenheid te verbeteren.

 

 

Wat zijn de voordelen van het gebruik ervan?

Het opstarten van een incentiveprogramma voor klanten vergt investeringen en inspanningen. Waarom zou een bedrijf klanten incentives aanbieden?

 

  • Verhoogde klantentrouw:

Wanneer u incentives geeft aan klanten, zien zij dat als een beloning, niet als een marketing hack. Daarom zorgen klantenbeloningsprogramma's ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Ze zijn bereid om regelmatig te kopen bij u en jarenlang bij uw merk te blijven, alleen om aangename bonussen te blijven ontvangen. Naast klantenbinding maakt klantentrouw ook van incidentele kopers merkambassadeurs. Mensen laten sneller positieve recensies achter, nodigen vrienden uit en praten over uw bedrijf.

 

  • Meer betrokken klanten:

Als een loyaliteitsprogramma goed is zal het nieuwe klanten opleveren. Stel dat u direct op de website een sectie hebt die reclame maakt voor uw loyaliteitsprogramma. Het informeert bezoekers direct dat u hen zult belonen zodra zij klant bij u worden . Als ze uw aanbod leuk vinden, kan dat de reden worden om de eerste bestelling bij u te plaatsen of naar uw winkels te komen.

 

  • Verzamelen van klantgegevens:

Voordat iemand kan deelnemen moet hij meestal zijn e-mail, naam en andere relevante contactgegevens delen. Met deze informatie kunt u deze leads bij andere events en campagnes bereiken, niet alleen om klanten te belonen. U kunt de contactgegevens later gebruiken om iets te upsellen, nieuwe producten of diensten promoten, te vragen om u te volgen op sociale media, enz.

 

  • User generated content : Dit omvat foto's, video's, reviews en andere inhoud die gewijd is aan uw producten of diensten. Helaas geven mensen zelden hun tijd om uw merk te vermelden zonder dat ze hiervoor iets terugkrijgen. Daarom is een beloning voor user-generated content een van de manieren om mensen aan het praten te krijgen. Een dergelijke marketing- en bedrijfsstrategie is zeer effectief. Aangezien lokale influencer marketing in opkomst is, zullen consumenten eerder een echte persoon vertrouwen dan uw advertentie of marketingboodschap.

 

  • Verhoogde inkomsten: incentives stimuleren de klanttevredenheid en zetten mensen aan tot extra aankopen. Wanneer iemand hoort dat hij na de vijfde aankoop 10% korting krijgt voor altijd, haast hij zich om een bestelling te plaatsen.

Wanneer moet u incentives gebruiken?

In het algemeen zijn incentives in twee gevallen relevant: wanneer u wilt dat iemand actie onderneemt, en wanneer u reageert op een voltooide actie.

1.Een actie aanmoedigen

Als je een klant nodig hebt om iets te doen, beloof hem dan een bonus in ruil. Dit verhoogt de kans dat de persoon zal doen wat u van hem verwacht. Bijvoorbeeld, u kunt deze aanpak gebruiken om:

  • Vraag om feedback
  • Upsell producten
  • De betrokkenheid bij sociale media stimuleren
  • Meer klanten genereren via een invite-a-friend-initiatief

2.Reageren op een actie

Soms wilt u de klant bedanken nadat hij al heeft bijgedragen aan de groei van uw merk. Of misschien wilt u zich verontschuldigen voor een slechte service aan uw kant. Dit zijn enkele andere situaties waarin klantenincentives optimaal zijn ::

  • Druk uw dankbaarheid uit na een review of user generated content
  • Incentiveer na X jaar of X aantal aankopen
  • Feliciteer de klant met zijn verjaardag en beloon de klant met een speciale feestdag
  • Zich verontschuldigen voor een fout (late levering, verkeerde levering, technisch mankement, enz.)

Wat zijn de populairste rewards die u kan aanbieden aan uw klanten ?

Ook al is er een grote verscheidenheid aan incentiveprogramma's voor klanten, ze maken allemaal gebruik van dezelfde hefbomen.

U kunt ze allemaal gebruiken of incentives combineren op basis van uw verkoop- en marketingdoelstellingen.

 

  • Bonuspunten
  • Gratis geschenken
  • Kortingsbonnen
  • Cashbacks
  • Kortingen / promoties
  • 1+1 gratis aanbiedingen
  • Gratis verzending
  • Gratis upgrades van producten of diensten
  • Cadeaubonnen voor partnerbedrijven
  • Exclusieve toegang tot bepaalde functies
  • Uitnodiging voor evenementen

Welke strategie kan ik volgen voor mijn business ?

U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als u op het punt staat klantenincentives te lanceren. Marktleiders hebben al geïnvesteerd in marktonderzoek en het testen van verschillende strategieën om de meest effectieve programma's te ontwikkelen . U kunt een van deze basisstructuren gebruiken en deze aanpassen op basis van uw bedrijfsbehoeften.

  • Op punten gebaseerd: mensen verzamelen de punten die ze verdienen door aankopen te doen of een andere conversie te voltooien om ze later in te wisselen voor iets waardevols.
  • Gelaagde programma's: mensen gaan van het ene niveau van een beloningsprogramma naar het andere en weten op voorhand wat ze zullen krijgen als ze een hoger niveau bereiken . Hoe hoger het niveau , hoe hoger de beloning.
  • Kortingsbonnen: klanten belonen met coupons wanneer ze lid worden van je community, doorgaan door het inzetten op emailmarketing met geïntegreerde ecoupons.
  • Cashback: Kopers krijgen het vastgestelde bedrag/percentage van hun uitgaven terug.
  • Loyaliteit: Hoewel het uiterlijk van loyaliteitsprogramma's sterk varieert (van klantenkaarten tot referrals ), delen zij hetzelfde fundamentele idee. Zodra de klant bewijst trouw te zijn aan uw merk (door bij u te blijven, aankopen te doen, vrienden uit te nodigen, enz.), krijgt hij recht op geweldige incentives.
  • referral : Bestaande consumenten nodigen potentiële klanten uit via een speciale link die ze kunnen kopiëren op uw website of hun profielen.
  • Omnichannel: Klanten krijgen beloningen via meerdere kanalen. Het kan zoiets eenvoudigs zijn als een gepersonaliseerde productselectie of vroege toegang tot de verkoop via een app.
  • Gamified: Het loyaliteits- of beloningsprogramma lijkt op een spel waarbij het leuk en boeiend is om van het ene naar het andere niveau te gaan. Het bevat vaak voortgangsbalken, rangen, prestaties en leaderboards die mensen aanmoedigen om te concurreren.
  • Gratis: Klanten betalen een abonnementsgeld om lid te worden van een premium club en profiteren van freebies zoals gratis verzending, samples, content, geschenken, enz.
  • Partnerschap: Mensen die deelnemen aan het programma kunnen bonussen krijgen van het bedrijf dat het programma aanbiedt en van zijn partners.

 

HighCo DATA kan u voor bovenstaande strategieën helpen met gepersonaliseerde marketing & remarketing o.a. via hun ecouponing-oplossing die uw team voorziet van GDPR approved opt-ins van uw consumenten . Zo kan u geïnteresseerde consumenten targeten en dit zal uw ​​loyaliteit en koopfrequentie aanzienlijk verbeteren.

 

Stappenplan voor een aantrekkelijk programma te lanceren

Nu je de basisprincipes kent, is het tijd om je eigen project te starten.

 

Bepaal uw doel op lange termijn

Voordat u iets doet, moet u weten wat u wilt bereiken. Misschien wilt u de verkoop laten groeien, de aankoopfrequentie verhogen, klantgegevens verzamelen, meer trouwe klanten krijgen, enz. Deze doelen vereisen verschillende benaderingen voor het opbouwen van uw loyaliteitsprogramma ..

 

Budgetplanning & ROI

U zult moeten investeren in de implementatie van een loyaliteitsprogramma en de marketing ervan bij uw bestaande en potentiële klanten. Het is een langetermijninvestering die u zorgvuldig moet berekenen. Daarom moet u inschatten hoeveel u bereid bent te investeren en welke ROI u verwacht.

 

Zien hoe anderen het doen

U hoeft andere bedrijven niet te kopiëren maar leren van concurrenten is een uitstekende manier om uw markt te onderzoeken .

Ga naar hun website of winkel en sluit u aan bij een loyaliteitsprogramma om te zien hoe het van binnenuit werkt. Zo kunt u de sterke kanten zien en de zwakke punten vermijden.

Begrijp uw klant

Analyseer uw doelgroep en maak een klantpersona om te begrijpen welke reward of prikkel hen kunnen doen converteren. Terwijl sommige mensen eerder geneigd zijn spaarpunten te waarderen, geven anderen de voorkeur aan gratis verzending of een gepersonaliseerde promotie .

 

Kies de software of platform om uw loyaliteitsstrategie te lanceren

Onderzoek de beschikbare platforms voor de implementatie van klantentrouwprogramma's en kies er een die aan uw behoeften voldoet. Moderne incentiveprogramma's voor klanten zijn sterk gedigitaliseerd en omnichannel dus voorzie zowel een online als een offline luik indien mogelijk .

 

De resultaten bijhouden en verbeteren

Controleer de klantgegevens om te zien hoe de implementatie van het incentiveprogramma heeft bijgedragen tot de groei van uw bedrijf. Welke parameters u moet volgen, hangt af van de KPI's die u hebt vastgesteld bij de lancering van klantenincentives.

 

Kortom, incentivemarketing is een krachtig en effectief hulpmiddel voor bedrijven en brands in het algemeen. Het kan helpen bij het creëren van betrokkenheid, het motiveren van klanten en het genereren van omzet. Het kan ook bestaande klanten belonen en hen aanmoedigen om vaker te kopen.

Bovendien helpt incentivemarketing de zichtbaarheid van uw merk te vergroten door nieuwe doelgroepen te bereiken die er misschien nog niet eerder aan zijn blootgesteld.

Uiteindelijk is incentivemarketing een belangrijke marketingstrategie waarmee rekening moet worden gehouden bij het opstellen van het marketingplan van een bedrijf.