Dit artikel moet u een beter beeld geven van incentiveprogramma's voor klanten. U leert welke soorten rewards u kunt gebruiken, wanneer u ze moet aanbieden, en hoe u uw eigen programma opstelt.
Incentive marketing is een steeds populairder wordende tool die door bedrijven wordt gebruikt om verkoop en loyaliteit te stimuleren. Het is bewezen dat het een krachtige manier is voor bedrijven om klanten aan te trekken, te behouden en te motiveren. Incentive marketing omvat het aanbieden van beloningen in ruil voor bepaald gewenst gedrag van de klant. Dit kan van alles zijn, van kortingen tot promotionele producten, zoals merchandise of coupons. Met de juiste strategie kan incentivemarketing bedrijven helpen hun winstmarges te vergroten en de klantbetrokkenheid te verbeteren.
Het opstarten van een incentiveprogramma voor klanten vergt investeringen en inspanningen. Waarom zou een bedrijf klanten incentives aanbieden?
Wanneer u incentives geeft aan klanten, zien zij dat als een beloning, niet als een marketing hack. Daarom zorgen klantenbeloningsprogramma's ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Ze zijn bereid om regelmatig te kopen bij u en jarenlang bij uw merk te blijven, alleen om aangename bonussen te blijven ontvangen. Naast klantenbinding maakt klantentrouw ook van incidentele kopers merkambassadeurs. Mensen laten sneller positieve recensies achter, nodigen vrienden uit en praten over uw bedrijf.
Als een loyaliteitsprogramma goed is zal het nieuwe klanten opleveren. Stel dat u direct op de website een sectie hebt die reclame maakt voor uw loyaliteitsprogramma. Het informeert bezoekers direct dat u hen zult belonen zodra zij klant bij u worden . Als ze uw aanbod leuk vinden, kan dat de reden worden om de eerste bestelling bij u te plaatsen of naar uw winkels te komen.
Voordat iemand kan deelnemen moet hij meestal zijn e-mail, naam en andere relevante contactgegevens delen. Met deze informatie kunt u deze leads bij andere events en campagnes bereiken, niet alleen om klanten te belonen. U kunt de contactgegevens later gebruiken om iets te upsellen, nieuwe producten of diensten promoten, te vragen om u te volgen op sociale media, enz.
In het algemeen zijn incentives in twee gevallen relevant: wanneer u wilt dat iemand actie onderneemt, en wanneer u reageert op een voltooide actie.
Als je een klant nodig hebt om iets te doen, beloof hem dan een bonus in ruil. Dit verhoogt de kans dat de persoon zal doen wat u van hem verwacht. Bijvoorbeeld, u kunt deze aanpak gebruiken om:
Soms wilt u de klant bedanken nadat hij al heeft bijgedragen aan de groei van uw merk. Of misschien wilt u zich verontschuldigen voor een slechte service aan uw kant. Dit zijn enkele andere situaties waarin klantenincentives optimaal zijn ::
Ook al is er een grote verscheidenheid aan incentiveprogramma's voor klanten, ze maken allemaal gebruik van dezelfde hefbomen.
U kunt ze allemaal gebruiken of incentives combineren op basis van uw verkoop- en marketingdoelstellingen.
U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als u op het punt staat klantenincentives te lanceren. Marktleiders hebben al geïnvesteerd in marktonderzoek en het testen van verschillende strategieën om de meest effectieve programma's te ontwikkelen . U kunt een van deze basisstructuren gebruiken en deze aanpassen op basis van uw bedrijfsbehoeften.
Nu je de basisprincipes kent, is het tijd om je eigen project te starten.
Voordat u iets doet, moet u weten wat u wilt bereiken. Misschien wilt u de verkoop laten groeien, de aankoopfrequentie verhogen, klantgegevens verzamelen, meer trouwe klanten krijgen, enz. Deze doelen vereisen verschillende benaderingen voor het opbouwen van uw loyaliteitsprogramma ..
U zult moeten investeren in de implementatie van een loyaliteitsprogramma en de marketing ervan bij uw bestaande en potentiële klanten. Het is een langetermijninvestering die u zorgvuldig moet berekenen. Daarom moet u inschatten hoeveel u bereid bent te investeren en welke ROI u verwacht.
U hoeft andere bedrijven niet te kopiëren maar leren van concurrenten is een uitstekende manier om uw markt te onderzoeken .
Ga naar hun website of winkel en sluit u aan bij een loyaliteitsprogramma om te zien hoe het van binnenuit werkt. Zo kunt u de sterke kanten zien en de zwakke punten vermijden.
Analyseer uw doelgroep en maak een klantpersona om te begrijpen welke reward of prikkel hen kunnen doen converteren. Terwijl sommige mensen eerder geneigd zijn spaarpunten te waarderen, geven anderen de voorkeur aan gratis verzending of een gepersonaliseerde promotie .
Onderzoek de beschikbare platforms voor de implementatie van klantentrouwprogramma's en kies er een die aan uw behoeften voldoet. Moderne incentiveprogramma's voor klanten zijn sterk gedigitaliseerd en omnichannel dus voorzie zowel een online als een offline luik indien mogelijk .
Controleer de klantgegevens om te zien hoe de implementatie van het incentiveprogramma heeft bijgedragen tot de groei van uw bedrijf. Welke parameters u moet volgen, hangt af van de KPI's die u hebt vastgesteld bij de lancering van klantenincentives.
Kortom, incentivemarketing is een krachtig en effectief hulpmiddel voor bedrijven en brands in het algemeen. Het kan helpen bij het creëren van betrokkenheid, het motiveren van klanten en het genereren van omzet. Het kan ook bestaande klanten belonen en hen aanmoedigen om vaker te kopen.
Bovendien helpt incentivemarketing de zichtbaarheid van uw merk te vergroten door nieuwe doelgroepen te bereiken die er misschien nog niet eerder aan zijn blootgesteld.
Uiteindelijk is incentivemarketing een belangrijke marketingstrategie waarmee rekening moet worden gehouden bij het opstellen van het marketingplan van een bedrijf.