De HighCo DATA Blog

Hoe internationale supermarkten reageren op de inflatie: een overzicht

Geschreven door Julie Van der heyden | 24-jan-2023 14:30:14

2022 zal herinnerd worden als het jaar van de terugkeer van de inflatie, aangedreven door de stijging van de energie- en voedselprijzen. Volgens StatBel bedroeg de inflatie in België in december 2022 10,35%. Daarnaast is ook de voedselinflatie de afgelopen maanden sterk gestegen. De voedselinflatie (inclusief alcoholische dranken) bedroeg deze maand 14,53%. En dat zet merken en ketens aan tot nooit eerder geziene promoties. Zo betaalt de supermarktketen Casino in Frankrijk je treinkaartje terug, terwijl Leader Price zich ertoe verbindt om je laatste drie abonnementen op sportzenders in vouchers terug te betalen. Ook in het buitenland scheert de inflatie hoge toppen. We keken even over de landsgrenzen om te zien hoe het er elders aan toegaat en welke oplossingen uitwerkt worden.


Opkomst van een solidaire supermarktketen in Zweden


In Zweden leidde de inflatie tot de opkomst van een solidariteitssupermarktketen, Matmissionen. Die keten verzamelt de overschotten en onverkochte artikelen van grote ketens om ze tegen lage prijzen (ongeveer een derde van de oorspronkelijke prijs) te verkopen aan de armste bevolkingsgroepen. De keten kent een groeiend succes: het aantal klanten is verdubbeld in 2022. Eigenlijk kan iedereen bij Matmissionen winkelen, maar alleen geregistreerde leden (met een maandinkomen van minder dan 11.200 kronen; +/- 1.000 euro) genieten van de laagste prijzen. De situatie is zodanig dat de coöperatie van plan is uit te breiden met nieuwe winkels over het hele land. Daartoe heeft de keten onlangs overeenkomsten getekend met de Zweedse Vereniging van Voedselretailers en de Nationale Federatie van Voedselproducenten en -distributeurs.

Lancering van de zeer goedkope keten Muji 500 in Japan


In Japan reageerde Muji op de inflatie door een specifieke keten te lanceren: Muji 500, dat dagelijkse gebruiksproducten aanbiedt voor minder dan 500 yen (3,50 EUR). "Sla dagelijkse producten in tegen lage prijzen", zou de slogan van het nieuwe merk kunnen zijn! Het aanbod omvat categorieën zoals voeding, wasmiddelen, keukengerei, toiletartikelen, huidverzorgingsproducten, schrijfwaren... De eerste winkel, gevestigd in Tokio, verkoopt ongeveer 3.000 artikelen. Er is ook een watervulstation waar consumenten hun lege waterflessen gratis kunnen laten bijvullen.

0% btw in Spanje


In Spanje heeft de regering stevig uitgehaald: een nultarief voor de btw op basisvoedingsmiddelen zoals brood, broodmeel, melk, kaas, eieren, fruit, groenten, peulvruchten, aardappelen... (Ter herinnering, in België geldt een btw-tarief van 6% op noodzakelijke levensmiddelen). Andere voedingsmiddelen, zoals olie en pasta, genieten van een verlaagd btw-tarief, dat van 10% naar 5% gaat.


Driemaal loonsverhoging in het VK


In het VK heeft de inflatie in 2022 ongeveer 11% bereikt, het hoogste niveau in 40 jaar. De situatie is zodanig dat verschillende grote supermarktketens de lonen hebben verhoogd. Aldi ging zelfs nog verder: vanaf januari verhoogt Aldi voor de derde keer in een jaar tijd de salarissen van zijn werknemers. Dat is een totale loonsverhoging van 15% over twaalf maanden. Maar dat heeft natuurlijk een prijs: in diezelfde periode investeerde het bedrijf 81 miljoen Britse pond (bijna 94 miljoen euro) in deze begrotingspost. Aldi wordt hiermee de best betalende supermarktketen van Groot-Brittannië.

Een zoekmachine voor een goedkope shopping journey in de VS


In de Verenigde Staten bedacht de startup Ziscuit een online kruidenierszoekmachine waarmee de armste klanten de goedkoopste voedingsproducten in hun buurt kunnen vinden. Het uitgangspunt is eenvoudig: na aanmelding op de Ziscuit-website of -app kunnen Ziscuit-gebruikers hun boodschappenlijstjes uploaden en direct de goedkoopste totale rekeningen vinden op basis van hun lijsten. Met andere woorden, de zoekmachine communiceert hen een geoptimaliseerde customer journey om in een minimum aan tijd maximaal te besparen.

Ziscuit Saves Shoppers Time And Money