Zeggen dat de huidige economische situatie in België een niet te onderschatten impact heeft gekend op het koopgedrag, is zoveel als een open deur intrappen. Recent onderzoek bracht enkele opmerkelijke trends aan het licht. Die handig van pas komen voor bedrijven om er hun marketing- en verkoopstrategieën aan af te toetsen. Dit artikel werpt een blik op twee van die onderzoeken. En toont ook aan hoe en waarom HighCo DATA een sterke partner is om deze uitdagingen aan te gaan.
Studie 1: Growth from Knowledge (GfK)
Volgens een rapport van GfK is de voedselinflatie in België gestegen tot 8,4%. Waarbij vooral opvalt dat de uitgaven aan Fast Moving Consumer Goods (FMCG) slechts met een luttele 1,8% zijn toegenomen. Hieruit valt af te leiden dat consumenten hun koopgedrag hebben aangepast. In een wereld van stijgende prijzen, kopen ze minder en schakelen over op goedkopere producten en verkoopkanalen. Dit resulteert in een verdere discrepantie tussen de retailer strategie om traffic te genereren en A-merken om overal zoveel mogelijk waarde te leveren alsook verkoop te behalen. De objectieven van deze drie partijen liggen duidelijk niet in lijn.
De Belgische consumptie is gedaald tot het niveau van vóór COVID-19, wat betekent dat de groei in de verkoop volledig wordt gedragen door prijsstijgingen.
Heel verontrustend en zelfs alarmerend is vooral dat de voedselinflatie jongere gezinnen harder treft. Het zijn dan ook deze gezinnen die noodgedwongen minder consumeren en geen andere optie hebben dan te switchen naar betaalbaardere artikelen en distributiekanalen. Voor bedrijven die hun strategie willen afstemmen op de economische situatie van vandaag, is deze informatie van cruciaal belang. Hoe zeer onze sector het creëeren van waarde hoog in het vaandel draagt en zeker moet koesteren hoe zeer het momenteel toch wel eerder naar de verhouding prijs kwaliteit gaat. Een aantal merken hebben dit begrepen en laten de waarde creatie voor nu even los en mikken om een sterke prijsperceptie bij hun consumenten.
Ook bij HighCo DATA merken we dat de operationele marketing, waarbij onder andere prijsperceptie bij de consumenten wordt bewerkt, in opmars is. Maar dat doe je niet zomaar. Vanuit een strategisch standpunt is het opzetten van een prijsperceptie verbeteringscampagne niet zonder risico’s en kan je er beter niet als een cowboy aan beginnen. Het is flirten met de grens tussen waardecreatie en prijspositionering. En daar komen wij dan in beeld, gezien de jarenlange ervaring kan het team hier bij HighCo DATA een kwaliteitsvolle begeleiding bieden. Met als resultaat uitspraken van klanten in de zin van:”Jullie hebben mij steeds goed geadviseerd op gebied van de te verwachten redempties.” Dat schept vertrouwen bij onze klanten.
Dit tweede onderzoek, met als titel ‘Promo Learnings 7+1’, werd uitgevoerd door Shelfservice en Gondola in het kader van het Shopper & Trade Marketing Congress en neemt de promotievoorkeuren van consumenten onder de loep. Hieruit blijkt dat vrouwen en oudere mensen een grotere gevoeligheid hebben voor promoties dan de andere demografische groepen. Daarnaast springt in het oog dat er bij de consumenten een grote discrepantie bestaat tussen de verwachte promoties en de geprefereerde. Dit toont alleen maar aan dat er ruimte is voor verbetering in de manier waarop merken en retailers hun promoties uitvoeren.
In het rapport staat verder nog te lezen dat Belgische consumenten een uitgesproken voorkeur hebben voor omnichannel kortingsbonnen. Ze appreciëren met andere woorden ten zeerste de flexibiliteit om kortingsbonnen te kunnen gebruiken in zowel fysieke winkels als op online platformen. HighCo DATA heeft al geruime tijd de kaart van digitale oplossingen getrokken en de cijfers liegen er niet om: de verhouding digitaal en analoog verandert. E-coupons genereren doorgaans ook meer redemptie. Hierbij is de mogelijkheid om targetted marketing uit te voeren de motor achter deze resultaten. Consumenten geven ook aan meer waarde te hechten aan directe prijsverlagingen dan aan het krijgen van extra producten. Leve de 50% prijsverlagingen dus, en weg met de ‘1+1 gratis’-promoties als de consument zou mogen kiezen.
Bovenstaande bevindingen benadrukken het belang van een goede coöperatie tussen retailers en merken bij het implementeren van promoties. Meer zelfs, ze tonen aan dat het beter moet. De oproep voor de hele sector klinkt dan ook luid en duidelijk: samenwerken, om de behoeften en verwachtingen van de consumenten beter te kunnen inlossen.
De context is – aan de hand van deze 2 onderzoeken – geschetst. En legt een cruciale rol bloot voor HighCo DATA. Met niet minder dan 36 jaar ervaring in het ontwerpen en uitvoeren van promotionele campagnes, zorgen wij namelijk voor oplossingen. Pasklaar, en inspelend op jouw noden. Of je nu als doel hebt nieuwe klanten aan te trekken, je verkoop te verhogen, of loyaliteit te belonen, HighCo DATA beschikt over de know-how en digitale expertise om de implementatie van een communicatieplan voor jouw onlinecampagnes te faciliteren in combinatie met promotietechnieken als kortingsbonnen, cashbacks, gamifications, enz.
HighCo DATA helpt je ook met jouw samplingcampagnes. En biedt met de multi-brand e-kortingsbonactivering met nationale dekking een dienst aan die eenvoudige drive-to-store mogelijkheden opent en tezelfdertijd ook jouw CRM-database verrijkt. Daarnaast kunnen we ook loyaliteitscampagnes opzetten om trouwe klanten te belonen, of cashbackcampagnes uitwerken om de lancering van een nieuw product te ondersteunen.
Samen met jou slaan we de brug tussen jouw aanbod en de behoeften van je consumenten. Door onze inbreng speel je vlotjes in op het veranderende koopgedrag, en navigeer je jouw bedrijf doorheen een onrustige economie. Want daarin leven we momenteel, in woelige economische tijden. Eenvoudig is dat niet, maar uitdagend des te meer. Profiteer van al deze inzichten om jouw bedrijfsresultaten te verbeteren.
Interesse om alles te weten te komen over kortingsbonnen? Download dan hier ons ebook.
Contacteer ons vandaag nog en zie meteen hoe HighCo DATA je doelstellingen kan helpen bereiken. Onze experts hebben er alvast zin in. Ze staan paraat om je te begeleiden bij elke stap van jouw promotiecampagne. Van het ontwerp, de media tot de implementatie. Een totaalconcept dat naadloos aansluit bij de verlangens van je klanten en jezelf.