De HighCo DATA Blog

Het AI-effect op reclame- en marketingprofessionals

Geschreven door Feys Marie-Laure | 3-apr-2023 8:03:32

De afgelopen maanden heeft AI & Chat GPT het web overspoeld . Overal zijn er veel recente gebeurtenissen op het gebied van AI in veel verschillende gebieden (marketing, wetenschap, veiligheid, enz.) die deuren openen naar een onzekere toekomst waarin velen van ons zich een beetje ongemakkelijk voelen met zoveel tools die menselijke activiteiten vervangen.


Als we het meer specifiek hebben over hulpmiddelen op het gebied van journalistiek en marketing, die bovenaan de lijst staan, zijn er veel nieuwkomers zoals:


●    "Magic Avatar" van Lensa : een AI-gegenereerd digitaal zelfportret dat de laatste dagen een enorme trend is op social media platforms, waar een miljoen gebruikers hun vele verschillende avatar versies delen.
●    Daarnaast lanceerde Canva  een open beta-versie van Canva Docs met een AI-schrijffunctie genaamd "Magic Write" .

En last but not least is er nog CHAT GPT  die mensen verdeeld heeft over de grenzeloosheid van AI. 


Wat is ChatGPT en waarom heeft iedereen het erover?


ChatGPT is een nieuwe chatbot die  werd gelanceerd door OpenAI, een AI-onderzoeks- en implementatiebedrijf met als een van de oprichters niemand minder dan Elon Musk.


Dit is een evolutie van andere reeds bestaande OpenAI-technologieën. GPT staat voor: Generative Pre-Trained Transformer technologie, wat betekent dat de technologie zichzelf verbetert door gebruik te maken van Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF).


In deze training verzorgden mensen gesprekken die aan beide kanten speelden (gebruiker en AI-assistent) en hun feedback werden verzameld om de antwoorden te verbeteren. Nu vertrouwt OpenAI erop dat ChatGPT nog verder kan evolueren met de feedback van de gebruiker.


Maar wat maken de deskundigen van dit alles?


Benj Edwards, een tech journalist , zegt op Twitter "Voorlopig is het mogelijk dat OpenAI de meest overtuigende, goed geïnformeerde en gevaarlijke leugenaar uit de geschiedenis heeft uitgevonden - een bovenmenselijke fictiemachine die gebruikt kan worden om massa's te beïnvloeden of de geschiedenis te veranderen." 


The Guardian daarentegen meent dat deze technologie binnen enkele jaren tot werkloosheid kan leiden. Met name voor deskundigen zoals docenten, programmeurs en verslaggevers. ChatGPT verbaasde deskundigen met zijn schrijf- en programmeercapaciteiten.


Wat zijn de kansen en gevaren om bewust van te zijn met betrekking tot ChatGPT?


In de eerste paar dagen na de lancering heeft ChatGPT meer dan 1 miljoen gebruikers gekregen. Maar als je bijvoorbeeld aan marketing denkt, hebben we al gezien hoe krachtig deze tool is in het leveren van krachtige brainstormideeën voor allerlei soorten opdrachten, maar het is ver van perfect.

Zoals met alle AI-technologieën, is er lof voor de goede content die AI creëert en kritiek voor mogelijke verkeerde informatie en fouten.

Time magazine "interviewde" de ChatGPT-robot en zei dat de tool een aantal vragen stelt die zijn beperkingen afdwingen en hoe mensen zich kunnen aanpassen aan deze technologie om meer bewust te worden van het gebruik ervan.

Aan de andere kant kan deze tool, net als andere hulpmiddelen, erg nuttig zijn als het gaat om marketing, met name het maken van content. Net als andere vergelijkbare tools, denken we dat het ook als een moderator moet worden gebruikt in plaats van als een producent.

In de loop der jaren heeft Google geleerd hoe het inhoud kan herkennen die uitsluitend of voornamelijk door AI is ontwikkeld, en zelfs met geavanceerde programma's die detectie blokkeren, wordt "kraken" steeds moeilijker . Het posten van AI content zal ook in de toekomst nog afgestraft worden door Google Search.


Enkele domeinen waar ChatGPT uitermate geschikt voor is :


●    Customer Service in de hoedanigheid van een door de mens getrainde geautomatiseerde chatbot.
●    Social media management voor het bedenken van captions en het analyseren van Ad data.
●    Als SEO tool om relevante keywords op te zoeken en on-page content te optimaliseren.


ChatGPT heeft ook zeer duidelijke beperkingen , zoals:


Deze tool vereist duidelijke 100% gedetailleerde input over uw vraag. Het vakgebied prompt engeneering ziet hierdoor het leven binnen de marketing. Het gaat inderdaad zaak worden om juist geformuleerde kritische vragen te stellen aan deze nieuwe technologie.


De algoritmische informatiebasis , het virtuele brein ,wordt niet in realtime bijgewerkt. Met andere woorden, elk antwoord dat het geeft, is gebaseerd op zogezegde vooroordelen die zijn "toegeschreven" aan zijn kennis, en de laatste datainvoer was in 2021. Dus is deze tool niet geschikt voor fact-based content. 


OpenAI weet niet alleen hoe illegale inhoud kan worden "geblokkeerd", maar heeft ook een technologisch watermerk ontwikkeld om inhoud te helpen detecteren die is gegenereerd door OpenAI-technologie. 


Het gaat er dus om de voordelen te ontdekken van het productiever maken van uw dagelijkse werk met de hulp van AI zonder erop te vertrouwen. Een slimme manier om het als behulpzame partner te gebruiken, is door een vraag te stellen en het antwoord als inspiratie te gebruiken. 


Ook HighCo DATA heeft de AI technologie binnen zijn oplossingen omarmd:


Wist u dat HighCo staat voor High Communication? Altijd een stapje voor zijn zit in ons DNA. Ook op gebied van AI kunnen onze klanten al rekenen op AI oplossingen binnen ons aanbod. Op gebied van media verzorgen we een heel doeltreffende AI media oplossing onder de naam van HighConnexion. Het betreft een AI gedreven display bannering programma die zichzelf op zodanige manier optimaliseert zodat onze klanten hun doelpubliek op een wel erg doeltreffende manier kan bereiken. Bij onze buren in Frankrijk is de oplossing CouponAI voor handen die gebruikt maakt van artificiële intelligentie om couponing waardes aan te passen aan de noden van je publiek. Momenteel is deze nog niet actief op de belgische markt, maar we werken eraan. Hou ons dus zeker in de gaten via HighCo Data


Wens je hier meer informatie over? Contacteer ons dan, we helpen je graag verder.