De HighCo DATA Blog

Gebruik e-mailmarketing om uw verkoop een boost te geven!

Geschreven door Julie Van der heyden | 1-mrt-2023 16:09:42

Het belang van e-mailmarketing voor zakelijk succes kan niet worden onderschat. Een solide e-mailpromotiestrategie kan u helpen zowel leads te genereren als de verkoop te verhogen.En hoewel e-mailmarketing geen nieuwe trend is, is het een van de beste manieren om te communiceren en met uw klanten in contact te komen.
In de wereld van de commerce zijn e-mailpromoties en kortingen essentieel om de verkoop te stimuleren. Maar je moet de juiste manier en stijl gebruiken. Het mag er niet te spamachtig uitzien of de merkloyaliteit van bestaande klanten ondermijnen.
Versterk uw strategie door uw klantenbestand te segmenteren en gebruikers te targeten met e-mailberichten en aanbiedingen. Om dit te doen, moet u nadenken over hoe u voor het eerst de klant of lead hebt geworven waarmee u via e-mail wilt communiceren. Met deze informatie kunnen we deze contacten beter onderhouden.
Creëer een gevoel van urgentie en moedig ontvangers aan om eerder te kopen door promoties, verkopen en kortingen aan te bieden die aan het einde van de maand verlopen. 
Volgens een recente studie van DMA is email marketing nog steeds heel relevant .Met een delivery rate van 97,9% en een gemiddelde open rate van net geen 20% kan je veel mensen bereiken met je email marketing. De content is een beslissende factor of de ontvanger doorklikt en uiteindelijk zal converteren.


DMA email marketing report EU


Wist je dat vanaf begin 2024 de meeste browsers third party cookies gaan verwijderen om volledig GDPR compliant te zijn ?
Dus het verzamelen van contacten en het bouwen van je eigen email database is nu belangrijker dan ooit ! Als je nog niet begonnen bent lees dan verder en ontdek wat je kan ondernemen om jou emailmarketing een extra zetje te geven. 

Welke e-mailpromoties kunt u nu nog  lanceren om de verkoop te verhogen :

1. Win "oude" klanten terug :

Maak een e-mail met een speciale aanbieding voor elke klant die de afgelopen 6 maanden niets van uw bedrijf heeft gekocht. Gebruik een bericht zoals "Kom terug, ik mis je!" Of "Er gebeurt iets spannends!". Noem actuele gebeurtenissen, nieuwe functies en verbeteringen aan uw product of dienst. Voeg coupons toe die binnen een korte termijn kunnen worden gebruikt - Coupons zijn een geweldige manier om klanten aan te trekken die een aankoop overwegen maar nog niet bij uw bedrijf hebben gekocht.

 

2. Verjaardagsmailing:

Genereer speciale verjaardagsaanbiedingen voor uw klanten. Bij vragen aan klanten moet hun geboortedatum worden opgeslagen in een Customer Relationship Management (CRM)-systeem. Dit is slechts een van de voordelen van het gebruik van een CRM om klantgegevens te beheren. Hier is een tip (die misschien voor de hand ligt), maar vergeet niet het woord 'verjaardag' in de onderwerpregel op te nemen. We raden ook aan om coupons en promoties in deze e-mail op te nemen als uw "verjaardagscadeau" voor de klant

 

3. Zomervakantie & feestdagen :

Maak speciale aanbiedingen speciaal voor de zomer of komende feestdagen zoals Moederdag . Wees niet bang om origineel en grappig te zijn als uw merkstijl dat toelaat.

 

4. Speciale aanbieding:


Zorg ervoor dat uw aanbod duidelijk, kort en aantrekkelijk is. Dit is een andere mogelijkheid om uw lijst te segmenteren, zodat u geen speciale aanbiedingen stuurt naar mensen die gisteren al iets hebben gekocht. Houd er ook rekening mee dat dit soort e-mails vaak door Google worden gemarkeerd en naar het tabblad Promoties in Gmail worden verzonden.


Zie hier hoe HighCO Data een succesvolle cashback actie met landing page heeft gelanceerd voor 
Lipton Ice Tea Zero


5. Flash sale : 


Overweeg enkele dag- of weekendaanbiedingen. bijvoorbeeld:
“Profiteer alleen dit weekend van 40% korting.” Zorg voor een duidelijke CTA.


6. Nieuw product / nieuwe variant en cross selling 


Bied product- of service-upgrades aan tegen gereduceerde prijzen. Als uw product of service niet nieuw is , kunt u dit type bericht aanpassen om aanvullende producten aan te bieden .


7. Topklanten:

Bied speciale aanbiedingen aan loyale klanten. Volgens RewardStream "had 81% van de online shoppers die een e-mail ontvingen op basis van hun eerdere winkelgewoonten, meer zin om een aankoop te doen dankzij een gerichte e-mail."
 Creëer gedifferentieerde aanbiedingen op basis van verkoopvolume of orderfrequentie. Aanbiedingen kunnen kortingen of gratis geschenken bij aankoop omvatten.


8. Nodig uw klant uit naar uw retail winkels .


Overweeg om klanten naar uw fysieke locatie uit te nodigen met een bericht als dit:
"Kom voor het einde van de maand langs in onze winkel en ontvang 10% korting op uw aankoop van meer dan € 50." Als u geen fysieke locatie heeft, kunt u ze uitnodigen om lid te worden van uw exclusieve e-mailgroep. Word lid van groep X en ontvang kortingen wanneer u zich aanmeldt voor deze mailinglijst. Om uw ROI te maximaliseren, test u meerdere versies van deze e-mails of test u een paar verschillende lay-outs en subjects om te zien welk type e-mail resoneert met uw doelgroep.
Promoties en kortingen zijn noodzakelijke hulpmiddelen in de e-mailstrategie van een marketeer, maar zoals eerder vermeld, is het belangrijk om ze verstandig te gebruiken. Je wilt immers je brand niet schaden of uw verkoop en/of marges negatief beïnvloeden.
Nog een laatste TIP :
Je wilt bovendien  ook niet dat de klanten zich  afmelden of op de spamknop klikken na de eerste mail die ze ontvangen.
Zorg er dus voor dat uw e-mailcommunicatie gericht en nuttig is voor al uw klanten en prospects.

Over HighCO DATA :

HighCo DATA is een one-stop-shop-oplossing voor het media-aspect, de distributie & clearing van coupons. Met uitzondering van het uitdelen van coupons binnen de retailers (cashpoints) dekt HighCo DATA het hele proces van couponing van A tot Z , wat resulteert in een tijdsbesparing voor onze klanten.
Wens je meer hulp bij het opzetten van email-marketing, laat het ons weten. Eén van onze experten zal jullie zeker en vast kunnen helpen.