Hoe oogst je succes met gamificatie in de retailsector? Tips en voorbeelden
Zet jezelf niet buitenspel en leer waarom gamificatie altijd doel treft in de retailsecor. Kom outside the box ideeën te weten voor het gebruik van kortingsbonnen. En last but not least: benut HighCo DATA’s expertise om je omzet te verhogen.
Gamificatie. Een woord dat nog vaak onthaald wordt met de vraag: “Wat??”
Een uitgelezen moment dus om het fenomeen eens onder de loep te nemen. Gamificatie is afgeleid van het Engelse woord ‘gamification’ en staat voor het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext. Met als onderliggend doel het menselijk gedrag op een positieve manier te sturen. Het verschijnsel kende de voorbije jaren een steile opgang in verschillende industrieën. De retailsector bijvoorbeeld is ervoor gemaakt om op deze trein te springen. En volop te profiteren van de vele voordelen die gamificatie biedt. In deze blogpost achterhaal je waarop dit succes nu precies is gestoeld. Daarnaast passeren ook enkele nuttige ideeën over het inzetten van kortingsbonnen de revue.
Een recent Europees onderzoek van MarketsandMarkets geeft ons een beeld van de wereldwijde gamificatie-markt. Die wordt in 2023 geschat op € 12,5 miljard, met een samengestelde jaarlijkse groei van 29% tussen 2018 en nu. In de top 3 van industrieën die het meest investeren in gamificatie, vinden we onder meer ook de retail terug.
Laat ons even oplijsten wat zoal de pluspunten zijn van gamificatie, en waarom het zo verdomd goed werkt.
Gamificatie brengt consumenten dichter bij een merk. De spelelementen en beloningen stemmen hen positief en zorgen voor een nauwere verbondenheid. Een studie van Deloitte bewijst het: klanten die deelnemen aan gegamificeerde programma’s besteden 30% meer dan klanten die daar geen deel van uitmaken. Bovendien leren ze erg veel over je product gedurende het spelletje. Er is een educatieve opportuniteit bij gamification. Je kan focussen op bijvoorbeeld de ingrediënten of misschien op het gamma aan smaken of verpakkingen die je aanbiedt. Alles is mogelijk.
De klantloyaliteit gaat de hoogte in door toedoen van gamificatie. Volgens een onderzoek van Accenture Interactive zijn consumenten die betrokken zijn bij gegamificeerde programma’s 22% loyaler aan een merk dan consumenten zonder die betrokkenheid.
Ook de sales varen wel bij gamificatie. Zo zien we toch als we er een recente studie van de Universiteit van Amsterdam op naslaan. Die toont aan dat gamificatie de verkoop met gemiddeld 15% kan opdrijven.
Nu de doeltreffendheid van gamificatie ontsluierd is, werpen we best ook eens een blik op enkele innovatieve toepassingen ervan. Anders gesteld: hoe kunnen merken gamificatie combineren met kortingsbonnen?
Al van bij de Romeinen kennen we de voorliefde van de mens voor ‘brood en spelen’. Focus even op het laatste, en laat je klanten hints en puzzels oplossen om kortingsbonnen op het spoor te komen. Een digitale schattenjacht dus als het ware, die de betrokkenheid bevordert. Zeker als jouw klanten hun ervaringen ook nog eens delen op hun sociale media.
Bedenk en installeer een systeem dat klanten toelaat op te klimmen op een ladder van beloningen. Afhankelijk van hun aankopen of activiteiten. Zo kan je hen bijvoorbeeld kortingsbonnen schenken als ze een review posten, vrienden doorverwijzen of herhaalde aankopen doen.
Integreer een interactief rad op je website of in je winkel. Laat klanten eraan draaien om kortingsbonnen, gratis producten of andere prijzen te winnen. Het voert de spanning op en draagt bij aan het plezier van winkelen. Het kan ook klanten aanmoedigen om meer uit te geven en zo extra draaibeurten te verdienen.
Moedig klanten aan om deel te nemen aan uitdagingen op je sociale media. In ruil voor exclusieve aanbiedingen of kortingsbonnen. Dit kan gaan van het delen van een foto met een welbepaalde hashtag, tot het meedoen aan een online quiz of wedstrijd.
Beloon klanten voor hun specifieke prestaties. Doe dit wanneer ze een vooropgesteld doel hebben behaald (x-aantal aankopen bv.), of een actie hebben voltooid (spaarkaart vol bv.).
Klanten kennis laten maken met Waterloo Bier. Dat was het opzet van de campagne van Waterloo Bieren. Op die manier kregen klanten namelijk toegang tot exclusieve mobiele games, waarop ze punten konden verdienen voor kortingen en speciale aanbiedingen. Wat dan uiteraard weer resulteerde in hogere verkoopcijfers en nauwere betrokkenheid.
Het bewijs is er: gamificatie werkt wonderwel om klantbetrokkenheid en -loyaliteit te vergroten. En zo het aantal verkopen op te krikken. Door outside the box ideeën te koppelen aan kortingsbonnen beschikken merken over een goede formule om hun klanten positief te bespelen.
HighCo DATA kan je daarbij helpen, als de perfecte medespeler. Wij ontwikkelen en implementeren de gamificatie-strategie die past bij je bedrijf. Wacht niet tot morgen om ons te contacteren. Dat is al 1 dag dichter bij je doel.