Welkom in de wondere wereld van de collaboratieve marketing. HighCo DATA gidst je erin rond. Met deze blogpost. En met speciale aandacht voor de sleutelrol van data, emoties en technologie in de ‘retailrevolutie’ van vandaag.
Het marketinglandschap, dat van nature al onderhevig is aan verandering, onderging door de opkomst van de collaboratieve marketing een opmerkelijke metamorfose. Voor marketeers heeft dit fenomeen de voorbije jaren alleen maar aan belang gewonnen. Zij zien alsmaar beter in dat het gebruik van emoties, data en technologie hen kan helpen om klanten aan zich te binden en de verkoop te stimuleren. Een besef dat een heuse marketingrevolutie met zich meebrengt, die de volledige detailhandel op zijn kop kan zetten.
• Datagedreven inzichten
Misschien wel het meest revolutionaire aspect van collaboratieve marketing, is het aanwenden van data om datagedreven inzichten te verwerven. Inzichten die daarna van pas kunnen komen om marketingcampagnes bij te sturen en te optimaliseren, zodat die mooier aansluiten bij een welbepaalde doelgroep. Daarnaast zorgt het delen van data tussen bedrijven en hun klanten gegarandeerd ook voor een betere relatie tussen hen beiden. Eentje die gestoeld is op vertrouwen.
• Emotionele connecties
Een ander belangrijk facet van collaboratieve marketing schuilt in het opwekken van emotionele connecties met klanten. Door te focussen op storytelling bijvoorbeeld, of door visuele media te gebruiken, of gepersonaliseerde content aan te bieden. Drie uitgelezen manieren voor marketeers om zich te onderscheiden van de concurrentie en om hun klanten hechter aan zich te binden.
Een paar voorbeelden om deze emotionele connectie(s) wat scherper te stellen:
o GoPro en Red Bull
Twee bedrijven met een gedeelde voorgeschiedenis, als het gaat over samenwerken op marketingprojecten. Een van de opvallendste projecten uit het rijtje is zonder twijfel ‘Stratos’. Skydiver Felix Baumgartner sprong toen – voorzien van een GoPro-camera – uit een ruimtecapsule, die vasthing aan een heliumballon. De beelden van deze fabuleuze duikvlucht gingen de wereld rond, en leverden zowel GoPro als Red Bull massa’s publiciteit op.
o Oasis en Plopsa
Dichter bij huis ging Oasis in zee met Plopsa-parken. Door deel te nemen aan een wedstrijd kon jou, als klant van Oasis, een onvergetelijke belevenis te beurt vallen.
o Whirlpool en GreenPan
Of wat gezegd van Whirlpool, dat GreenPan mee betrok in een uitgekiende marketingactivatie omtrent inductieplaten.
o Nestlé – La Laitière
Zij durfden het aan om de handen in elkaar te slaan met spelers uit een totaal andere sector. Een minstens even goede manier om marketing te voeren. Nestlé – La Laitière dacht out of the box en gaf stripverhalen weg bij aankoop van hun desserts. Een associatie die steekhield, want twee keer was het smullen geblazen.
• Flexibele betalingsopties (technologie)
De financiële wereld evolueert razendsnel. De betaalmethodes zijn legio en vertonen een soepelheid die geen grenzen lijkt te kennen. Dit komt het bestedingsvermogen van consumenten alleen maar ten goede. Iets waar marketeers handig op in kunnen spelen. Door gebruik te maken van betalingsopties zoals Afterpay bijvoorbeeld, of door bepaalde abonnementsdiensten aan te bieden. Allemaal zaken die klanten toelaten om dicht bij hun wensen en behoeften te blijven. Wat op termijn uiteraard ook tot een groeiende klanttevredenheid en een hogere conversie leidt.
Op de Belgische retailmarkt zijn verschillende spelers actief die flexibele betalingsopties aanreiken om de koopkracht van klanten te vergroten. Twee prominente voorbeelden daarvan zijn Klarna en Riverty (de nieuwe naam van Afterpay). Klarna, een Zweeds fintechbedrijf, pakt uit met een service die consumenten in staat stelt iets te kopen en daar pas achteraf voor te betalen. Zo staan beperkingen op het vlak van direct beschikbare middelen bepaalde aankopen niet langer in de weg.
Zoals de vroegere naam Afterpay al deed vermoeden, beschikt Riverty over een gelijkaardige service. Beide spelers zorgen op deze manier dus voor een stevig shot extra koopkracht.
• Ervaringsgerichte marketingcampagnes
Collaboratieve marketing telt talloze troeven. Want ook ervaringsgerichte marketingcampagnes gaan erop terug. Retailers kunnen namelijk interactieve belevenissen voor hun klanten creëren, zoals een virtuele paskamer of een virtuele productdemonstratie. Ook die dragen bij aan een hogere klantbetrokkenheid en een sterkere band tussen consument en merk.
In 2014 kondigden Spotify en Uber een samenwerking aan, waarbij Uber-gebruikers hun persoonlijke Spotify-lijstjes konden afspelen tijdens hun rit. Collaboratieve marketing in de puurste betekenis van het woord dus, met twee bedrijven die hun krachten bundelen om een unieke ervaring voor hun klanten tot stand te brengen.
De revolutie die collaboratieve marketing veroorzaakte, valt moeilijk te ontkennen. Klantrelaties sterken erdoor aan, en ook de verkoop gaat vlot omhoog. Ben je op zoek naar manieren om je marketingstrategie te optimaliseren en gerichter in te spelen op de wensen en behoeften van je klanten? Neem dan contact op met HighCo DATA. Met onze tools, netwerk en expertise kunnen wij je inwijden in de wereld van de collaboratieve marketing. En, nog belangrijker, jou laten profiteren van de voordelen ervan.