Naarmate de technologie evolueert, moet de retailsector de laatste trends bijhouden om concurrerend en succesvol te blijven. In de komende jaren zullen er nieuwe trends opduiken die het zakelijke landschap radicaal kunnen veranderen. Dit artikel gaat in op 10 van de meest invloedrijke retailtrends voor 2023, waaronder virtual reality-shopping, het volgen van AI-technologie in winkels en big data insights. Deze ontwikkelingen zullen naar verwachting de klantervaring vormgeven, de klantloyaliteit versterken en meer verkopen genereren.
Naarmate het digitale tijdperk zich verder ontwikkelt, zal online winkelen in 2023 nog populairder worden. Consumenten zullen overal en altijd kunnen winkelen en hun aankopen rechtstreeks aan huis kunnen laten leveren.
De explosie van digitaal winkelen betekent dat retailers zich moeten concentreren op het bieden van een uitstekende klantervaring op alle platforms als ze concurrerend willen blijven. Van gepersonaliseerde aanbevelingen & promoties , gemakkelijke betaalmethoden en snelle levering ; bedrijven moeten van begin tot eind een naadloze gebruikerservaring creëren. Bovendien zullen bedrijven die unieke producten of diensten kunnen aanbieden die specifiek op hun klanten zijn afgestemd en zich onderscheiden van de massa.
Met de technologische vooruitgang wordt shoppen op je smartphone steeds populairder vanwege het gemak en de toegankelijkheid. Deze trend zal zich in 2023 voortzetten doordat meer shoppers hun smartphones zullen gebruiken om een aankoop te doen op hun favoriete webshops
Retailers beginnen zich te realiseren dat het personaliseren van klantervaringen op basis van klantvoorkeuren en -gewoonten kan leiden tot meer loyaliteit en inkomsten. In 2023 zal deze trend naar verwachting toenemen naarmate retailers zich meer richten op het creëren van unieke ervaringen op maat van elke individuele klant.
Nike lanceerde zijn Nike By You-dienst waarmee iedereen een volledig op maat gemaakt paar sneakers kan samenstellen dat volledig aansluit bij zijn eigen persoonlijke smaak. Dit is een voorbeeld van een brand die inspeelt op de groeiende vraag naar gepersonaliseerde, unieke producten die op de een of andere manier onze persoonlijkheid of stijlgevoel weerspiegelen.
AI wordt een steeds belangrijker hulpmiddel omdat ze zoeken naar manieren om processen te automatiseren, de klantenservice te verbeteren en gepersonaliseerde productaanbevelingen te bieden. AI-technologieën zoals machine learning en natuurlijke taalverwerking zullen vaker worden gebruikt door retailers om beter in te spelen op de behoeften van klanten.
Volgens Forbes zullen technologie zoals sensoren, bakens en gezichtsherkenning in de nabije toekomst ingezet worden om de klantervaringen af te stemmen op gedrag of voorkeuren uit het verleden. Door dit te doen kunnen retailers unieke ervaringen creëren voor elke klant waardoor ze zich speciaal en gewaardeerd voelen. Een winkel kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde berichten naar klanten sturen wanneer ze langs bepaalde artikelen in het gangpad komen of kortingen aanbieden op artikelen die ze vaak kopen.
Retailers kunnen automatisering gebruiken om hun activiteiten te stroomlijnen door bepaalde dagelijkse taken te automatiseren, zoals voorraadbeheer, orderafhandeling en klantenservice. Daarnaast kunnen geautomatiseerde technologieën zoals een AI-gestuurde chatbot worden gebruikt om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen en klanten te helpen met vragen.
HighCo heeft ook zijn AI-coupon gelanceerd. HighCo COUPON[AI] is een unieke technologische oplossing op de markt die het mogelijk maakt gegevens van de shoppers te verzamelen en te gebruiken.
Omnichannel-strategieën stellen klanten in staat om via meerdere kanalen - online, mobiel of fysieke winkels - naadloos te winkelen via één platform of app-ervaring. Deze trend is de afgelopen jaren toegenomen en zal zich naar verwachting in 2023 voortzetten doordat retailers hun omnichannelstrategieën nog verder uitbreiden om te voldoen aan de eisen van de hedendaagse consument die een naadloze winkelervaring verwacht, ongeacht waar hij koopt of welk apparaat hij gebruikt.
Bij hybride winkelen gaat het erom het beste van beide werelden samen te brengen - online of offline - om klantreizen te creëren die aan alle voorwaarden voldoen.
In het geval van offline winkelen betekent dit begrijpen wie we zijn en wat we willen wanneer we de winkel binnenlopen - net zoals een e-tailer zou doen wanneer we op zijn website aankomen. In de wereld van online retailing betekent dit dat er methoden moeten worden ontwikkeld om dezelfde winkelervaring te bieden als in de echte wereld. Dat kan door middel van innovatieve technologie zoals VR en AR ,dit topic bespreken we hieronder meer in detail .
De uitgifte van een coupon is een directe beloning voor uw consumenten die hun koopkracht bevordert. Dit resulteert in een directe associatie van de promotie met uw merk. De coupon wordt gezien als een geschenk van het merk aan de consument. Dit beïnvloedt de liefde voor uw merk, wat uw omzetgroei ten goede komt.
Grijp uw kans en werk samen met Highco Data om uw sales en klantloyaliteit snel te laten groeien.
Op abonnementen gebaseerde diensten worden steeds populairder vanwege hun vermogen om terugkerende inkomstenstromen te creëren en klanten het hele jaar door regelmatig bij het merk betrokken te houden. In 2023 zullen abonnementsdiensten naar verwachting nog verder groeien naarmate meer retailers dit soort diensten aanbieden als een manier om loyaliteit met klanten op te bouwen en tegelijkertijd extra verkoopkansen te creëren.
Een mooi voorbeeld is Amazon subscription waar klanten producten elke maand automatisch aan huis kunnen laten leveren gekoppeld aan een mooi korting
AR & VR-technologieën hebben de afgelopen jaren langzaam aan terrein gewonnen binnen de retailsector, maar de verwachting is dat deze trend in 2023 nog verder zal stijgen naarmate meer retailers deze technologieën gaan gebruiken voor zowel online als offline winkelervaringen door interactieve elementen toe te voegen, zoals virtuele try-ons of productdemo's die het winkelen gemakkelijker en leuker maken voor klanten
Zo heeft kledingmerk Hugo Boss een virtuele paskamer die klanten in staat stelt om virtueel kleding te passen met behulp van digitale voorstellingen van zichzelf.
Naarmate shoppers steeds meer technisch onderlegd worden, evolueert de detailhandel om aan hun eisen te voldoen. Deze trend richt zich op het creëren van een boeiende en interactieve winkelervaring voor klanten die verder gaat dan alleen het kopen van producten. Het bevat een verscheidenheid aan activiteiten, zoals virtual reality, augmented reality, gepersonaliseerde winkelervaringen en meer.
Retailers mogen de 2,65 miljard gebruikers van sociale media niet over het hoofd zien en gebruiken voor hun marketingstrategie . Daarom testen de sociale media reuzen nu manieren om betalingsplatformen te integreren. Instagram is een van de eerste die dit doet, hoewel het nog experimenteel is.
In de komende jaren zullen sociale netwerken niet alleen plekken zijn om te chatten en op de hoogte te blijven van wat je vrienden doen in het dagelijkse leven , maar ook voor retailers om contact te houden met hun consumenten. In feite gebruikt 60% van de gebruikers van Instagram het platform al om producten te vinden en te kopen. Het toevoegen van een native betalingssysteem zal dit proces nog verder versnellen.
In de wereld van de detailhandel is duurzaamheid een groeiende trend die naar verwachting in 2023 nog meer de overhand zal krijgen. Aangezien de vraag van consumenten naar milieuvriendelijke producten blijft stijgen, moeten bedrijven zich aanpassen om concurrerend te blijven.
Winkeliers kunnen overgaan naar hernieuwbare energiebronnen en het gebruik van gerecyclede materialen. Ze zouden ook moeten overwegen om te investeren in duurzame verpakkingen zoals herbruikbare verpakkingen en biologisch afbreekbare materialen; dit zal hen helpen milieubewuste klanten aan te spreken die liever geen onnodige verspilling veroorzaken. Bovendien kan het bieden van prikkels voor klanten die deze milieuvriendelijke opties gebruiken, op de lange termijn duurzamer gedrag stimuleren. Ten slotte moeten brands transparant zijn over hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid, zodat klanten weloverwogen beslissingen kunnen nemen bij hun keuzes.
Data-analyse en datagestuurde insights worden steeds belangrijker voor bedrijven, omdat ze hen helpen gerichte producten, diensten en marketingstrategieën te creëren. Big data kunnen ook worden gebruikt om de klantenservice en loyaliteitsprogramma's te verbeteren en om processen zoals voorraadbeheer te stroomlijnen. Door gebruik te maken van datagestuurde inzichten kunnen retailers een concurrentievoordeel behalen ten opzichte van hun rivalen en de efficiëntie maximaliseren.
De technologie van vandaag maakt een veel efficiëntere data-analyse mogelijk dan ooit tevoren. Kunstmatige intelligentie (AI)-netwerken kunnen snel complexe datasets uit meerdere bronnen verwerken en waardevolle inzichten opleveren in klantgedrag, markttrends, productprestaties en meer. Retailers moeten deze technologie benutten als ze de komende jaren relevant willen blijven. AI kan diepgaande analyses bieden die veel nauwkeurigere voorspellingen mogelijk maken van toekomstige trends die van invloed zullen zijn op hun bedrijfsvoering.
Kortom, de detailhandel blijft zich in hoog tempo ontwikkelen. Naarmate technologie steeds meer geïntegreerd raakt in ons leven, moeten retailers de laatste trends bijhouden en hun strategieën dienovereenkomstig aanpassen. Deze 10 retailtrends voor 2023 zijn ongetwijfeld nog maar het begin van een nieuwe golf van kansen in de retailwereld. Uiteindelijk is het aan retailers om te bepalen welke van deze trends het beste passen bij hun doelgroepen en bedrijfsdoelstellingen.